dc.date.accessioned | 2021-03-09T20:41:53Z | |
dc.date.available | 2021-03-09T20:41:53Z | |
dc.date.created | 2020-10-19T17:59:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Eik, Liv Torunn Lyberg, Anne Marit Wittek, Anne Line . Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2020, 5(e3041) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/83831 | |
dc.description.abstract | Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TST) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos lærere i høyere utdanning. Forskningsspørsmålene er: Hvilke utfordringer og temaer blir tatt opp i teamene? Hvilket læringsutbytte rapporterer universitetslærerne fra sin deltakelse? Studien har et kvalitativt og utforskende design og bygger på fire fokusgruppeintervjuer med 16 deltakere fra to ulike fakulteter. Resultatene viser at arbeid i TST fører til kollektiv læring og mindre faglig isolasjon. Lærerne gir uttrykk for stort læringsutbytte. Deltakere i grupper på tvers av fakultetene er mest fornøyd. Studien konkluderer med at kollegial veiledning kan være en egnet metode for læreres profesjonskvalifisering og for kvalitetsutvikling i høyere utdanning og skape motvekt til den individuelle kulturen som ofte preger undervisningsarbeidet. | |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Eik, Liv Torunn | |
dc.creator.author | Lyberg, Anne Marit | |
dc.creator.author | Wittek, Anne Line | |
cristin.unitcode | 185,18,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1840671 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk&rft.volume=5&rft.spage=&rft.date=2020 | |
dc.identifier.jtitle | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | |
dc.identifier.volume | 5 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.pagecount | 15 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-86573 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83831/1/document.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.articleid | e3041 | |