Hide metadata

dc.date.accessioned2021-03-09T20:41:53Z
dc.date.available2021-03-09T20:41:53Z
dc.date.created2020-10-19T17:59:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationEik, Liv Torunn Lyberg, Anne Marit Wittek, Anne Line . Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2020, 5(e3041)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/83831
dc.description.abstractStudien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TST) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos lærere i høyere utdanning. Forskningsspørsmålene er: Hvilke utfordringer og temaer blir tatt opp i teamene? Hvilket læringsutbytte rapporterer universitetslærerne fra sin deltakelse? Studien har et kvalitativt og utforskende design og bygger på fire fokusgruppeintervjuer med 16 deltakere fra to ulike fakulteter. Resultatene viser at arbeid i TST fører til kollektiv læring og mindre faglig isolasjon. Lærerne gir uttrykk for stort læringsutbytte. Deltakere i grupper på tvers av fakultetene er mest fornøyd. Studien konkluderer med at kollegial veiledning kan være en egnet metode for læreres profesjonskvalifisering og for kvalitetsutvikling i høyere utdanning og skape motvekt til den individuelle kulturen som ofte preger undervisningsarbeidet.
dc.languageNO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleKollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?
dc.typeJournal article
dc.creator.authorEik, Liv Torunn
dc.creator.authorLyberg, Anne Marit
dc.creator.authorWittek, Anne Line
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1840671
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk&rft.volume=5&rft.spage=&rft.date=2020
dc.identifier.jtitleNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.identifier.volume5
dc.identifier.issue1
dc.identifier.pagecount15
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041
dc.identifier.urnURN:NBN:no-86573
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2535-3047
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83831/1/document.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.articleide3041


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International