Hide metadata

dc.date.accessioned2021-02-16T20:40:06Z
dc.date.available2021-02-16T20:40:06Z
dc.date.created2021-01-20T09:03:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGolden, Anne Kulbrandstad, Lars Anders . «Kanskje for høgt utdanna europearar påspor 3» –lærerkommentarer fra en spørre-undersøkelse om Det felles europeiskerammeverket. NOA - Norsk som andrespråk. 2020, 36(2), 101-127
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/83346
dc.description.abstractI en spørreundersøkelse blant medlemmer av Facebook-gruppa «Norsksom andrespråk» svarte lærere i norsk som andrespråk på spørsmål somdels gjaldt kjennskap til Det felles europeiske rammeverketog hvilkeformål de mente Rammeverket egnet seg for, dels hvordan de mente inn-læring av et andrespråk foregår. I tillegg til å krysse av for oppgitte svar-alternativer, kunne lærerne kommentere svarene sine. I denne artikkelenanalyseres kommentarene til de lærerne som benyttet denne mulighetenflest ganger. Utgangspunktet for studien er teorier utviklet i studier avlæreroppfatninger, profesjonsteorier og sentrale begreper fra Basil Bern-steins kunnskapssosiologi. Samtidig som artikkelen belyser hvilke lærer-oppfatninger som kommer fram i kommentarene, kartlegges hvilkekilder lærere har for oppfatningene. Videre analyseres hvilke språkhand-linger lærerne bruker når de kommenterer svarene sine, og hvordan deartikulerer oppfatningene. Funnene viser at lærerne bruker kom-mentarene til å presisere, nyansere og utdype svaralternativene de harkrysset av for, at de da oftest bygger på erfaringer de har som lærere, ogsjeldnere på relevant teori. Samtidig bruker lærerne i betydelig grad fag-lig pregete uttrykksmåter. De faglige termene og begrepene er hentet fra agfeltene lingvistikk, andrespråksteori, andrespråksdidaktikk og all-menn pedagogikk og didaktikk.
dc.languageNB
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.title«Kanskje for høgt utdanna europearar påspor 3» –lærerkommentarer fra en spørre-undersøkelse om Det felles europeiskerammeverket
dc.typeJournal article
dc.creator.authorGolden, Anne
dc.creator.authorKulbrandstad, Lars Anders
cristin.unitcode185,14,35,80
cristin.unitnameCenter for Multilingualism in Society across the Lifespan
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1875082
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=36&rft.spage=101&rft.date=2020
dc.identifier.jtitleNOA - Norsk som andrespråk
dc.identifier.volume36
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage101
dc.identifier.endpage127
dc.identifier.urnURN:NBN:no-86061
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0801-3284
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83346/1/Golden%2BNOA.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
dc.relation.projectNFR/223265


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-ShareAlike 4.0 International
This item's license is: Attribution-ShareAlike 4.0 International