dc.date.accessioned | 2021-02-16T20:40:06Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T20:40:06Z | |
dc.date.created | 2021-01-20T09:03:52Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Golden, Anne Kulbrandstad, Lars Anders . «Kanskje for høgt utdanna europearar påspor 3» –lærerkommentarer fra en spørre-undersøkelse om Det felles europeiskerammeverket. NOA - Norsk som andrespråk. 2020, 36(2), 101-127 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/83346 | |
dc.description.abstract | I en spørreundersøkelse blant medlemmer av Facebook-gruppa «Norsksom andrespråk» svarte lærere i norsk som andrespråk på spørsmål somdels gjaldt kjennskap til Det felles europeiske rammeverketog hvilkeformål de mente Rammeverket egnet seg for, dels hvordan de mente inn-læring av et andrespråk foregår. I tillegg til å krysse av for oppgitte svar-alternativer, kunne lærerne kommentere svarene sine. I denne artikkelenanalyseres kommentarene til de lærerne som benyttet denne mulighetenflest ganger. Utgangspunktet for studien er teorier utviklet i studier avlæreroppfatninger, profesjonsteorier og sentrale begreper fra Basil Bern-steins kunnskapssosiologi. Samtidig som artikkelen belyser hvilke lærer-oppfatninger som kommer fram i kommentarene, kartlegges hvilkekilder lærere har for oppfatningene. Videre analyseres hvilke språkhand-linger lærerne bruker når de kommenterer svarene sine, og hvordan deartikulerer oppfatningene. Funnene viser at lærerne bruker kom-mentarene til å presisere, nyansere og utdype svaralternativene de harkrysset av for, at de da oftest bygger på erfaringer de har som lærere, ogsjeldnere på relevant teori. Samtidig bruker lærerne i betydelig grad fag-lig pregete uttrykksmåter. De faglige termene og begrepene er hentet fra agfeltene lingvistikk, andrespråksteori, andrespråksdidaktikk og all-menn pedagogikk og didaktikk. | |
dc.language | NB | |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.title | «Kanskje for høgt utdanna europearar påspor 3» –lærerkommentarer fra en spørre-undersøkelse om Det felles europeiskerammeverket | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Golden, Anne | |
dc.creator.author | Kulbrandstad, Lars Anders | |
cristin.unitcode | 185,14,35,80 | |
cristin.unitname | Center for Multilingualism in Society across the Lifespan | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1875082 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=36&rft.spage=101&rft.date=2020 | |
dc.identifier.jtitle | NOA - Norsk som andrespråk | |
dc.identifier.volume | 36 | |
dc.identifier.issue | 2 | |
dc.identifier.startpage | 101 | |
dc.identifier.endpage | 127 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-86061 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83346/1/Golden%2BNOA.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
dc.relation.project | NFR/223265 | |