Hide metadata

dc.contributor.authorVik, Bente
dc.date.accessioned2021-02-08T23:46:22Z
dc.date.available2021-02-08T23:46:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVik, Bente. Rektorers vurdering av de komplekse etiske dilemmaer og utfordringer de møter. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/83071
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvilke tanker og refleksjoner skoleledere har i møtet med etiske dilemmaer i skoleledelsens drift. Forskningsspørsmålene er: klarer skoleledelsen å ta både de pedagogiske, juridiske og etiske hensyn med seg i en travel skolehverdag? Hvor viktig er det at skoleledere har kunnskap med og erfaring i forhold til disse tre faktorene, samt at føler de seg kompetente og trygge i møtet med dilemmaer som krever kunnskap om og håndtering av etiske dilemmaer? Hva oppleves eventuelt som mest utfordrende, og føler rektorene at de har gode nok verktøyer til å ta avgjørelser som er både etisk, pedagogisk og juridisk gode? Det er viktig å oppnå økt kunnskap og innsikt i hvilken kompetanse en rektor bør besitte for både å hjelpe lærere med etiske refleksjoner, samt ivareta elevers juridiske vern. Drøftingen av de utfordringene skoleledere møter drøftes med utgangspunkt i dilemmateori og etikk. Fem rektorer ved større barneskoler intervjues. Alle har bakgrunn fra klasserommet, og den største forskjellen mellom dem er ansiennitet som rektor. Fra 3 til 13 år erfaring som rektor. Analysen av intervjuene avspeiler forskjeller langs flere dimensjoner av dilemmahåndtering som styringsdilemmaer og lojalitetsdilemmaer. Rektorene ønsket å ta hensyn tilbåde lovverk og ønsket om å handle i tråd med elevenes beste må bruke både praktisk kunnskap og erfaringer samt etiske prioriteringer. Ved å ha vist den krevende posisjonen rektorene står i, med krav fra mange ulike instanser, både formelle og uformelle, kan det sees som naturlig at man for å overleve i denne posisjonen må utvikle en profesjonell distanse til vanskelige dilemmaer man står overfor. Denne studien viser noe av tvisynet: dersom man tar ting for mye innover seg, er det krevende og tungt over lengre tid. På den annen side er det nødvendig med en viss distanse for å kunne fatte beslutninger basert på flere faktorer som sammen medfører dilemmaer. Distanserer du deg derimot for mye, vil du kunne tape ditt moralske imperativ og de etiske kvalifikasjoner du trenger i møtet med lovverk, dilemmaer og enkeltindividet. Studien viser at det er ikke så enkelt å kun utvikle en profesjonell distanse og gjennomføre lovpålagte handlinger innenfor det gitte rammeverk. Tvert imot så krever det erfaring, refleksjon, og evne til å stille de kritiske spørsmålene, fatte beslutninger basert på etikk, moral og lovverk. Kvaliteten i skolen handler også om hvordan rektor utfører sin rektor rolle, og håndterer moralske spørsmål. Å være skoleleder handler i stor grad om å anerkjenne det moralske ansvar en har, et personlig ansvar for hvordan en håndterer sin jobb. Dilemmaene medfører også risiko ved at du ikke alltid kan følge loven blindt, med alle dens intensjoner.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleRektorers vurdering av de komplekse etiske dilemmaer og utfordringer de møternob
dc.title.alternativePrincipals' assessment of the complex ethical dilemmas and challenges they meeteng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-02-08T23:46:22Z
dc.creator.authorVik, Bente
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85862
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83071/1/Utdanningsledelse-Masteroppgave-h-st-2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata