Hide metadata

dc.contributor.authorMagnussen, Patrick Andreas
dc.date.accessioned2021-02-08T23:46:12Z
dc.date.available2021-02-08T23:46:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMagnussen, Patrick Andreas. «En undersøkelse av hvordan «det forberedte miljø» for ungdomstrinnet fremstilles i tre utgaver av Læreplan for montessoriskolen og mulige implikasjoner for pedagogisk ledelse». Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/83067
dc.description.abstractSammendrag Dette er en kvalitativ studie av ulike utgaver av Læreplan for montessoriskolen. Formålet er å få økt kunnskap om av hva montessoripedagogikk for ungdomstrinnet er. Målet har vært å belyse det montessoripedagogiske grunnlaget for å utforme «det forberedte miljø» for ungdomstrinnet i læreplaner og montessoripedagogisk litteratur Læring innenfor montessoripedagogikk kan forenklet beskrives som den interne prosessen som foregår i eleven som følge av interaksjon med et på forhånd arrangert fysisk miljø, kalt «det forberedte miljø». Montessoripedagogens fremste rolle kan sies å være å skape et forberedt fysisk miljø for elevene og agere innenfor rammen av dette, dette gir ifølge montessoripedagogikken optimal læring hos eleven. I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan tre læreplanutgaver, 2011, 2013 og 2020, har beskrevet «det forberedte miljø» for ungdomstrinnet, samt hvordan Maria Montessori beskriver tilretteleggelsen av et læringsmiljø for ungdom. Oppgaven undersøker også hvordan pensum til to ulike lærerutdanninger i montessoripedagogikk på ungdomstrinnet beskriver tilretteleggelsen av «det forberedte miljø» for ungdom. Fire funn har blitt gjort: Tekstanalyse har vist at de de tre læreplanutgavene har ulike svar på hva et forberedt miljø på ungdomstrinnet er. Den eldste av læreplanutgavene, fra 2011, tar utgangspunkt i klasserommet som det forberedte miljø. I læreplanen fra 2020 er det forberedte miljø et miljø som inneholder alle elementer fra erdkinder-gården. Gjennom bruk av diskursanalyse av det som hos Goodlad kalles ideenes læreplan, ble to tolknings- og praksistradisjoner av hva som utgjør et «forberedt miljø» på ungdomstrinnet identifisert. Begge tradisjoner påvirker utforming læreplankravene til «forberedt miljø» på ungdomstrinnet. Det er mulig å påvise en historisk utvikling fra å behandle innholdet i Maria Montessoris skrifter som pedagogiske visjoner uten tydelige praktiske pedagogiske konsekvenser, til å gjøre det ideelle innholdet i «lærende miljø» konkret og forpliktende. Innholdet i den siste læreplan revisjonen av Læreplan for Montessoriskolen (Montessori Norge 2020) medfører at det som omtales som «det forberedte miljø» for ungdomstrinnet korresponderer med innholdet i kun den ene av to montessoripedagogiske lærerutdanninger for ungdomstrinnet. Disse funnene bør medføre at skoleeiere, daglige ledere og lærere på de montessoriskoler som har ungdomstrinn eller planlegger å utvide driften med ungdomstrinn bør vurdere hvilken utdanning de velger. Funnene bør også medføre at Utdanningsdirektoratet på nytt vurderer hvilken utdanning som er godkjent spesialistutdanning på montessoriskolenes ungdomstrinn.nob
dc.language.isonob
dc.subjectLæreplan for montessoriskolen Montessoripedagogikk Maria Montessori
dc.title«En undersøkelse av hvordan «det forberedte miljø» for ungdomstrinnet fremstilles i tre utgaver av Læreplan for montessoriskolen og mulige implikasjoner for pedagogisk ledelse»nob
dc.title.alternativeA study of how “The prepared environment” is portrayed in three editions of the Montessori National Curriculum and what implications this gives for pedagogical leadership.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-02-08T23:46:12Z
dc.creator.authorMagnussen, Patrick Andreas
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85851
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83067/1/Masteroppgave-Patrick-Magnussen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata