Hide metadata

dc.contributor.authorFjärdbo, Eleonora
dc.date.accessioned2021-02-01T23:45:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationFjärdbo, Eleonora. Digitalisering av banksektoren. En casestudie av dynamiske kapabiliteter i DnB. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/82816
dc.description.abstractBank- og finansbransjen befinner seg i en situasjon hvor utvikling av ny teknologi truer store deler av den tradisjonelle verdikjeden. Innføring av nye direktiver, endrede kundebehov og digitalisering av tjenester utfordrer etablert praksis. Høyt tempo og endring i markedsforholdene bidrar til at etablerte organisasjoner opplever at konkurransefortrinn utfordres og opprettholdes over kortere tidsrom enn tidligere. Evne til nyskapning og omstilling oppfattes som kritiske faktorer som påvirker organisatorisk ytelse i regimer preget av endring. For å studere hvordan aktørene i banksektoren responderer på disse utfordringene har oppgaven valgt å gjøre en casestudie av én stor aktør i bransjen. Oppgaven ser nærmere på hvordan etablerte organisasjoner kan tilrettelegge interne forhold og tilpasse seg endring og utvikling. Følgende forskningsspørsmål har blitt utforsket: 1. Hvorvidt og hvordan praktiseres dynamiske kapabiliteter i DnB? 2. Hva fremmer og hemmer dynamiske kapabiliteter i DnB? I hovedsak vil et teoretisk rammeverk basert på Teece (2007) bli benyttet for å svare på forskningsspørsmålene. Gjennom en kvalitativ casestudie søker oppgaven å forstå hvordan banksektoren responderer på digitale utfordringer forstått gjennom de tre komponentene søk, utvikling og omstilling. Formålet med undersøkelsen er å øke kunnskap og forståelse for hvorfor rask omstillingsevne er kritisk samt hvordan man kan tilrettelegge for organisatoriske forhold som understøtter komponentene innenfor den dynamiske kapabilitetstilnærmingen. Videre vil oppgaven bidra til å etablere et bredere kunnskapsgrunnlag og utnyttes som et verktøy for bedriftsledere i utformingen av strategiske prosesser.nob
dc.description.abstractSummary The banking and finance industry is in a situation where the development of new technology threatens large parts of the traditional value chain. The introduction of new directives, changing customer needs and digitalization of services challenge established practice. High pace and change in market conditions contribute to established corporations experiencing that competitive advantages are challenged and maintained over shorter periods of time compared to previous decades. In order to master innovation and restructuring, the practice of components within the dynamic capability approach is pointed out as critical factors that help to determine organizational performance in regimes characterized by change. Profitability is considered to be determined by individual ability to change established business models, challenge existing strategic processes and acquire new competence and increase the knowledge base in the organization. To study how firms in the banking sector respond to these challenges, the thesis has chosen to do a case study of one large corporation in the industry. The thesis takes a closer look at how established organizations can facilitate internal conditions and adapt to change and development. The following research questions have been explored: 1. Whether and how are dynamic capabilities practiced in DnB? 2. What promotes and inhibits dynamic capabilities in DnB? Essentially, a theoretical framework based on Teece (2007) will be used to answer the research questions. Through a qualitative case study, the thesis seeks to understand how the banking sector responds to digital challenges understood through the three components search, development and restructuring. The purpose of the study is to increase knowledge and understanding of why rapid adaptability is critical and how to facilitate organizational conditions that support the components within the dynamic capability approach. Furthermore, the thesis will help to establish a broader knowledge base and be utilized as a tool for business leaders in the design of strategic processes.eng
dc.language.isonob
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectteknologi
dc.subjectdigitalisering
dc.subjectdynamiske kapabiliteter
dc.subjectfinanssektoren
dc.titleDigitalisering av banksektoren. En casestudie av dynamiske kapabiliteter i DnBnob
dc.title.alternativeNew technology and digital potential in corporate banking. A qualitative case study that seeks to provide insight into how established corporations can utilize components within the dynamic capability approach to increase profitable growth.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-02-01T23:45:53Z
dc.creator.authorFjärdbo, Eleonora
dc.date.embargoenddate3020-10-25
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85634
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/82816/1/TIK4093_1.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata