Hide metadata

dc.date.accessioned2021-02-01T20:57:01Z
dc.date.available2021-02-01T20:57:01Z
dc.date.created2020-05-18T13:52:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGabrielsen, Ida Lodding Blikstad-Balas, Marte . Hvilken litteratur møter elevene i norskfaget? En analyse av hvilke skjønnlitterære verk som inngår i 178 norsktimer på åttende trinn. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/82812
dc.description.abstractNorskfaget har et hovedansvar for å gi barn og unge meningsfylte møter med skjønnlitteratur. Men hvilken litteratur leses egentlig i norsktimene? I denne artikkelen utforsker vi hvilke skjønnlitterære tekster som blir lest i løpet av en uke med norsktimer i 47 ulike klasserom. I de 178 norsktimene vi har videofilmet og analysert, finner vi begrenset og lite repertoar av skjønnlitteratur. Læreboka har enorm definisjonsmakt, da så å si alle skjønnlitterære tekstene kommer fra en lærebok. Unntaket er elevtekster innenfor skjønnlitterære sjangre. Vi finner utstrakt bruk av utdrag, og de få hele romanene vi finner, er selvvalgte bøker til individuell lesing, ikke romaner klassen leser og diskuterer sammen. De litterære tekstene har til felles at de oppfyller – og aldri utfordrer – sentrale sjangerkonvensjoner. Dette kan øke avstanden mellom samtidslitteraturen og norskfaget. Artikkelen som helhet kan leses som et argument for å revurdere hva vi vil med litteraturundervisningen i skolen.
dc.languageNB
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleHvilken litteratur møter elevene i norskfaget? En analyse av hvilke skjønnlitterære verk som inngår i 178 norsktimer på åttende trinn
dc.typeJournal article
dc.creator.authorGabrielsen, Ida Lodding
dc.creator.authorBlikstad-Balas, Marte
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode2
dc.identifier.cristin1811516
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning&rft.volume=&rft.spage=&rft.date=2020
dc.identifier.jtitleEdda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning
dc.identifier.volume107
dc.identifier.issue02
dc.identifier.startpage85
dc.identifier.endpage99
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1500-1989-2020-02-02
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85626
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0013-0818
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/82812/2/Gabrielsen_BlikstadBalas_2020_hvilken_litteratur_moeter_elevene_i_norskfaget.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International