dc.date.accessioned | 2021-01-28T20:32:55Z | |
dc.date.available | 2021-01-28T20:32:55Z | |
dc.date.created | 2020-05-28T21:27:48Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Rasmussen, Ingvill Kjærnsli, Marit Jensen, Fredrik Ludvigsen, Sten Runar . Problemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater. Acta Didactica Norden (ADNO). 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/82692 | |
dc.description.abstract | I PISA 2015 undersøkes elevers ferdigheter i problemløsing ved samarbeid. Problemløsing ved samarbeid er en innovativ del av PISA-undersøkelsen og kommer i tillegg til lesing, matematikk og naturfag. Den innovative delen bygger på problemer og samarbeidssituasjoner som elever i 15-årsalderen møter i og utenfor skolen. I denne prøven løser elever oppgaver og samarbeider via en forhåndsprogrammert chat i en virtuell verden. Norske elever presterer på OECD-gjennomsnittet i problemløsing ved samarbeid, mens de presterer over gjennomsnittet i lesing, matematikk og naturfag. Denne artikkelen bidrar med en diskusjon av teorien som ligger til grunn for rammeverket, oppgavene og resultatene til norske elever i lys av annen forskning om problemløsing ved samarbeid. | |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Acta Didactica Norden | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Problemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Rasmussen, Ingvill | |
dc.creator.author | Kjærnsli, Marit | |
dc.creator.author | Jensen, Fredrik | |
dc.creator.author | Ludvigsen, Sten Runar | |
cristin.unitcode | 185,18,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1813115 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norden (ADNO)&rft.volume=&rft.spage=&rft.date=2020 | |
dc.identifier.jtitle | Acta Didactica Norden (ADNO) | |
dc.identifier.volume | 14 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/adno.7862 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-85540 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/82692/1/7862-Artikkel-25098-2-10-20200519.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
dc.relation.project | NFR/254761 | |
dc.relation.project | NFR/144214 | |