Skjul metadata

dc.contributor.authorToven, Hilde Vogt
dc.date.accessioned2021-01-21T23:45:53Z
dc.date.available2021-01-21T23:45:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationToven, Hilde Vogt. Praksisnær forskning i tannhelsetjenesten. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/82491
dc.description.abstractDenne studien vedrører praksisnær forskning i tannhelsetjenesten og er gjennomført som en kvalitativ undersøkelse i Den offentlige tannhelsetjenesten og i de regionale odontologiske kompetansesentrene. Målet med undersøkelsen er å få frem kunnskap om hva tannhelsetjenesten forstår med begrepet praksisnær forskning, hvilken erfaring de har med det, hva som påvirker deltakelse og hvilken nytte de kan ha av denne type forskning. Studien viser at tannhelsetjenesten har begrenset erfaring med praksisnær forskning og at det er få praksisnære forskningsprosjekter. Dette til tross for en nasjonal forskningsstrategi på tannhelsefeltet. Strategien vektlegger nettopp involvering av tjenesten i praksisnære forskningsprosjekter, som et viktig virkemiddel for relevant odontologisk forskning og for kunnskapsutvikling i tjenesten. Studien viser at det er noe ulikt hva respondentene oppfatter som praksisnær forskning, og hvordan tjenesten arbeider eller er involvert i slike prosjekter. Flere sier likevel at dette er et utviklingsområde og at man har satt i gang tiltak og prosjekter hvor det er samarbeid mellom tjenesten og de odontologiske kompetansesentrene om praksisnære forskningsprosjekter. En felles begrepsforståelse av praksisnær forskning i tannhelsetjenesten etterlyses. I tillegg ønsker man å øke kompetansen og utvikle metoder for hvordan praksisfeltet kan involveres i praksisnær forsking, slik at det oppnås en læringseffekt. Faktorer som ledelse, arbeidskultur, medarbeidernes interesse og motivasjon, samt rammebetingelser som tid og økonomi, påvirker i hvilken grad tannhelsetjenesten deltar i praksisnær forskning. Flere er opptatt av at deltakelse ikke skal gå på bekostning av pasientbehandling og den «daglige driften». Informantene oppfatter at nytten av å delta i praksisnær forskning er knyttet til å få økt kompetanse, motivasjon og utvikling av ansatte, samtidig som det også gir flere forskningsprosjekter og utvikling av eget fagfelt. Ikke alle respondentene ser foreløpig den konkrete nytten av resultater fra praksisnære forskningsprosjekter, selv om de mener det har et potensial for fremtiden, - men forskning tar tid og er en omfattende prosess.nob
dc.language.isonob
dc.subjecttannhelsetjenesten
dc.subjectlæring
dc.subjectforskning
dc.subjectkompetanseutvikling
dc.subjectinvolvering
dc.subjectdeltakelse
dc.subjectpraksisnær
dc.subjectnytte
dc.titlePraksisnær forskning i tannhelsetjenestennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-01-21T23:45:53Z
dc.creator.authorToven, Hilde Vogt
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85366
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/82491/1/HADM4502-Masteroppgave-Vogt-Toven-h-st-2020.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata