Hide metadata

dc.date.accessioned2020-12-14T20:30:47Z
dc.date.available2020-12-14T20:30:47Z
dc.date.created2020-12-11T10:36:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVestøl, Jon Magne . Å ta andres perspektiv. Nytt kjerneelement og nye kompetansemål i fagene KRLE og Religion og etikk. Prismet. 2020, 71(4), 361-375
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/81616
dc.description.abstractSammendrag: Denne artikkelen drøfter aspekter ved perspektivtaking som kjerneelement og kompetansemål i de nye læreplanene i KRLE og Religion og etikk. Perspektivtaking sees i lys av læreplaner og religionsvitenskapelige og religionsdidaktiske synspunkter, med særlig vekt på forholdet mellom utenfra- og innenfra-perspektiv. Artikkelen trekker også inn empirisk materiale fra en studie av lærebokperspektiv og elevperspektiv. I lys av det empiriske materialet reflekterer artikkelen over mulige innganger til arbeid med perspektivtaking i undervisningen, med særlig vekt på bidrag fra innenfra-kilder.
dc.languageNO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleÅ ta andres perspektiv. Nytt kjerneelement og nye kompetansemål i fagene KRLE og Religion og etikk
dc.typeJournal article
dc.creator.authorVestøl, Jon Magne
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1858644
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Prismet&rft.volume=71&rft.spage=361&rft.date=2020
dc.identifier.jtitlePrismet
dc.identifier.volume71
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage361
dc.identifier.endpage375
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.8365
dc.identifier.urnURN:NBN:no-84685
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0032-8847
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/81616/1/Prismet4-2020-Vestol_Aa-ta-andres-perspektiv.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International