Hide metadata

dc.contributor.authorGjestang, Vetle Alexander
dc.date.accessioned2020-12-12T23:45:58Z
dc.date.available2020-12-12T23:45:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGjestang, Vetle Alexander. Hvordan forstår designere annerledeshet i arbeid med universell utforming? En kvalitativ studie av forståelse og suksesskriterier for utvikling av universell utforming i IKT. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/81593
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av hvordan interaksjonsdesignere og utviklere forstår annerledeshet og design for ulike menneskers behov. Arbeidet plasserer seg under forskning på universell utforming i HCI-feltet, men støtter seg også på fagfeltet disability studies for å forstå annerledeshet og syn på annerledeshet blant mennesker. I arbeidet har vi intervjuet designere og utviklere, blinde samt sterkt svaksynte brukere, og analysert gjeldende og vedtatt lovgivning. Formålet med oppgaven er å belyse problemer som oppstår i arbeid med utvikling av universell utforming av IKT-systemer. Vi diskuterer mulige årsaker og løsninger på de problemene vi har identifisert i arbeidet, samt implikasjoner av ulike tiltak som kan innføres og av lovverk som er vedtatt å tre i kraft. Samtidig sammenligner vi våre funn med tidligere forskning på suksessfulle prosjekter innenfor utvikling av universell utforming i IKT.nob
dc.language.isonob
dc.subjectIKT
dc.subjectforståelse av annerledeshet
dc.subjectuniversell utforming
dc.titleHvordan forstår designere annerledeshet i arbeid med universell utforming? En kvalitativ studie av forståelse og suksesskriterier for utvikling av universell utforming i IKTnob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2020-12-12T23:45:58Z
dc.creator.authorGjestang, Vetle Alexander
dc.identifier.urnURN:NBN:no-84666
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/81593/1/JohnsenGjestang2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata