Hide metadata

dc.contributor.authorJohansen, Kaja
dc.date.accessioned2020-12-08T23:45:54Z
dc.date.available2020-12-08T23:45:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJohansen, Kaja. På oppdrag for motivasjon og læring i geofag. Geofaglæreres forståelse av oppdrag og oppdragets funksjon i geofagundervisning.. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/81497
dc.description.abstractDenne studien undersøker geofaglæreres forståelse av oppdrag, samt hvilke funksjoner oppdrag kan ha i geofagundervisningen. Lærerne som har deltatt i studien var alle deltagere på et etter- og videreutdanningskurs i geofag (EVU-kurs), hvor en del av undervisningen har dreid seg om bruk av oppdrag i geofagundervisningen. Målet med denne masteroppgaven er å svare på problemstillingen Hvordan forstår lærere under etter- og videreutdanning i geofag oppdrag, og hvilke funksjoner kan oppdrag ha i geofagundervisning? For å belyse oppgavens problemstilling har jeg både gjennomført en spørreundersøkelse med 15 lærere underveis i EVU-kurset, og analysert skriftlige innleveringer av disse lærernes egne oppdragsformuleringer knyttet til temaet georessurser. Dataene fra spørreundersøkelsen og oppdragsformuleringene har blitt analysert ved en temasentrert tilnærming, hvor jeg har benyttet to ulike analyseverktøy som ble utviklet underveis i analyseprosessen. Resultatene i studien viser at lærerne er svært positive til å bruke oppdrag i egen geofagundervisning, og lærerne pekte på en rekke fordeler ved denne tilnærmingen. I den sammenheng ble flere funksjoner oppdrag kan ha i geofagundervisning avdekket: Et godt oppdrag kan motivere elevene, åpne for utforskning, vise fagets relevans og fremme utvikling av forståelse. Videre kom det frem at oppdrag også kan fungere som rammen for elevenes utforskende arbeid, som et verktøy for å legge til rette for dybdelæring, som et verktøy for underveisvurdering og at tilnærmingen åpner for å ta i bruk ulike læringsarenaer. Lærerne i studien pekte også på noen utfordringer knyttet til bruk av oppdrag i geofagundervisningen. Utfordringene dreide seg i hovedsak om tidsbruk og utfordringer knyttet til det å utforme gode oppdrag. Videre avdekker studiens resultater noen utfordringer knyttet til lærernes forståelse av oppdrag. Det ser ut til at lærerne ikke har en entydig forståelse av oppdrag på dette stadiet av etter- og videreutdanningen. Dette kan tyde på at det er et behov for å kommunisere tydeligere hva et oppdrag er når lærere introduseres for denne tilnærmingen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titlePå oppdrag for motivasjon og læring i geofag. Geofaglæreres forståelse av oppdrag og oppdragets funksjon i geofagundervisning.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-12-08T23:45:54Z
dc.creator.authorJohansen, Kaja
dc.identifier.urnURN:NBN:no-84579
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/81497/1/Masteroppgave-Kaja-Johansen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata