Hide metadata

dc.contributor.authorFinsrud, Ingvild
dc.date.accessioned2020-11-06T23:48:00Z
dc.date.available2020-11-06T23:48:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationFinsrud, Ingvild. Motivasjon i team-En kvalitativ casestudie om ledere og kollegers støtte for motivasjon i team. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80912
dc.description.abstractDenne studien omhandler motivasjon i team. I dagens arbeidsliv er teamorganisering blitt en mye brukt arbeidsform, hvor teamene arbeider mer selvstendig med mindre kontroll fra ledere enn tidligere. Dette kan legge nye premisser for hvordan ansatte opplever støtte til motivasjon, hvor det vil være relevant å både undersøke hvordan teamleder og teamkolleger støtter ansattes motivasjon. Teorigrunnlaget for studien bygger på selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000, Ryan & Deci, 2017), som belyser ulike typer motivasjon og forstår motivasjon ut ifra støtte til tre grunnleggende behov, autonomi, kompetanse og tilhørighet. Teorien har vært grunnlag for utarbeidelsen av problemstillingen og forskningsspørsmålene mine, hvor problemstillingen for oppgaven er som følger: -Hvordan støtter leder og kolleger ansattes motivasjon i team? Problemstillingen besvares ved hjelp av to forskningsspørsmål: 1. På hvilken måte skiller støtte fra leder og teamkolleger seg på ansattes motivasjon? 2. Hvilken støtte er viktigst for ansattes motivasjon av leder og teamkolleger? For å belyse problemstillingen er det gjort en kvalitativ casestudie av to team ved Rikstv. Studiens empiriske grunnlag baserer seg på åtte semistrukturerte intervjuer med informanter fra to ulike team, hvorav to av intervjuene er gjort av teamledere, for å få svar på hvordan de jobber med teamene og gi en bedre forståelse av konteksten i dette studiet. Resterende intervjuer er av teammedlemmer for å få innblikk i deres erfaringer rundt støtte av motivasjon. Datamaterialet fra intervjuene har jeg analysert gjennom tematisk analyse med en kombinasjon av induktiv og abduktiv tilnærming. Samlet sett indikerer funnene at de ansatte får støtte fra både teamledere og teamkolleger i de grunnleggende behovene. Hovedskillene mellom teamledere og teamkollegers støtte, omhandler at teamledere har en oversikt og ansvarsrolle, mens teamkolleger har en tydeligere direkte innvirkning på behovene.nob
dc.language.isonob
dc.subjectkollegastøtte
dc.subjectautonomi
dc.subjectkompetanse
dc.subjecttilhørighet.
dc.subjectlederstøtte
dc.subjectMotivasjon
dc.subjectteam
dc.subjectSelvbestemmelsesteorien
dc.titleMotivasjon i team-En kvalitativ casestudie om ledere og kollegers støtte for motivasjon i teamnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-11-07T23:46:40Z
dc.creator.authorFinsrud, Ingvild
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83998
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80912/1/Ingvild-Finsrud-Masteroppgave-pedagogikk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata