Hide metadata

dc.contributor.authorAasbø, Maja
dc.date.accessioned2020-11-03T23:45:55Z
dc.date.available2022-07-27T22:45:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAasbø, Maja. Barnehageansatte sin erfaring og kunnskap om nedsatt hørsel hos barn. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80837
dc.description.abstractTittel: Barnehageansatte sin erfaring og kunnskap om nedsatt hørsel hos barn. Bakgrunn: Kunnskap om hørselstap og hørselstekniske hjelpemidler er viktig, fordi alle barn har krav på god språkstimulering i barnehagen, slik at barna har gode forutsetninger videre i skoleforløpet (Regjeringen, 2019). Når det kommer til barn med nedsatt hørsel er det avgjørende med tidlig intervensjon slik at prognosen for å utvikle adekvat språk ikke blir redusert (Stach, 2010, s. 118), og det er da vesentlig at menneskene rundt dette barnet har kunnskap om nedsatt hørsel og konsekvensene det kan føre med seg. Barnehageansatte er tidlig en stor del av mange barn sin hverdag i Norge, og har dermed stor påvirkning på barna og deres utvikling. Problemstilling: I hvilken grad har barnehageansatte i Oslo erfaring og kunnskap om nedsatt hørsel, samt bruk av hørselstekniske hjelpemidler hos barn? Design: Denne studien har et kvantitativt surveydesign med et ikke-eksperimentelt design som datainnsamlingsmetode (de Vaus, 2014, s. 6). Metode: Metoden for å innhente data var nettbasert spørreskjema, på UiO sin «Nettskjema» side. Spørreskjemaet som ble benyttet i denne studien ble utarbeidet av Solheim, Shiryaeva & Kværner (2016). Spørreskjemaet ble i denne studien tilpasset slik at det ble relevant for barnehageansatte med erfaring med barn med hørseltap. Deltakere: Studien bestod av 413 ansatte i barnehage i Oslo, av de 12 109 ansatte som jobber i barnehage i Oslo (Statistisk sentralbyrå, 2020). Av disse var det 152 barnehageansatte som hadde erfaring med barn med nedsatt hørsel i sin arbeidshverdag, og dermed kvalifiserte seg for å svare videre på spørreskjemaets spørsmål om kunnskap rundt barn med nedsatt hørsel. Resultater: Av barnehageansatte med erfaring med barn med nedsatt hørsel gjennom sitt arbeid var det 82,8 % som følte behov for mer informasjon om hørselstap hos barn og kun 46,5 % som var oppmerksom på lysforhold når de snakket med barn med nedsatt hørsel. Konklusjon: Resultatene viste at det er behov for og ønske om mer kunnskap om nedsatt hørsel hos barn og hørselstekniske hjelpemidler hos barnehageansatte i Oslo. Det er også behov for mer forskning på feltet.nob
dc.description.abstractThe objective of this study was to examine the knowledge and experience of the staff working in kindergarten in regard to hearing impairments in children, hearing implants and hearing aids. An online questionnaire was used to examine this. There were 413 kindergarten employees that answered the questionnaire, and 152 of them had previous experience of children with hearing impairment. There were 82,8% that felt the need for more information about hearing impairments in children, and there were only 46,5% that where aware of lighting when talking to children with hearing impairments. There is a need for more research on the topic.eng
dc.language.isonob
dc.subjectBARNEHAGEANSATTE HØRSELSTAP KUNNSKAP ERFARING HØRSELSTEKNISKE HJELPEMIDLER
dc.titleBarnehageansatte sin erfaring og kunnskap om nedsatt hørsel hos barnnob
dc.title.alternativeKindergarten employee’s knowledge and experience of children with hearing impairmentseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-11-03T23:45:54Z
dc.creator.authorAasbø, Maja
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83925
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80837/1/masteroppgave-29-06PDF.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata