dc.date.accessioned | 2020-10-22T18:16:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-22T18:16:34Z | |
dc.date.created | 2020-10-19T14:59:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Jensen, Fredrik Kjærnsli, Marit Björnsson, Julius Kristjan Pettersen, Andreas . Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?. Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. 2020 Universitetsforlaget | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/80714 | |
dc.description.abstract | I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere sammenheng mellom sosioøkonomisk status og leseprestasjoner i Norge enn i mange andre land. Resultatene viser også at det er store forskjeller i leseprestasjoner mellom jenter og gutter, og at norske minoritetselever har lavere gjennomsnittlige leseprestasjoner enn majoritetselevene. | |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere? | |
dc.type | Chapter | |
dc.creator.author | Jensen, Fredrik | |
dc.creator.author | Kjærnsli, Marit | |
dc.creator.author | Björnsson, Julius Kristjan | |
dc.creator.author | Pettersen, Andreas | |
cristin.unitcode | 185,18,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
dc.identifier.cristin | 1840591 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA&rft.spage=&rft.date=2020 | |
dc.identifier.startpage | 222 | |
dc.identifier.endpage | 241 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/9788215040066-2020-09 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-83806 | |
dc.type.document | Bokkapittel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.isbn | 9788215040059 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80714/1/kapittel_9_gir_norsk_skole_alle_elever_like_muligheter_til.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.btitle | Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA | |