Hide metadata

dc.date.accessioned2020-10-22T18:16:34Z
dc.date.available2020-10-22T18:16:34Z
dc.date.created2020-10-19T14:59:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationJensen, Fredrik Kjærnsli, Marit Björnsson, Julius Kristjan Pettersen, Andreas . Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?. Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. 2020 Universitetsforlaget
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80714
dc.description.abstractI dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere sammenheng mellom sosioøkonomisk status og leseprestasjoner i Norge enn i mange andre land. Resultatene viser også at det er store forskjeller i leseprestasjoner mellom jenter og gutter, og at norske minoritetselever har lavere gjennomsnittlige leseprestasjoner enn majoritetselevene.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleKapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?
dc.typeChapter
dc.creator.authorJensen, Fredrik
dc.creator.authorKjærnsli, Marit
dc.creator.authorBjörnsson, Julius Kristjan
dc.creator.authorPettersen, Andreas
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1840591
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA&rft.spage=&rft.date=2020
dc.identifier.startpage222
dc.identifier.endpage241
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215040066-2020-09
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83806
dc.type.documentBokkapittel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn9788215040059
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80714/1/kapittel_9_gir_norsk_skole_alle_elever_like_muligheter_til.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleLike muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International