dc.date.accessioned | 2020-10-21T07:42:28Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T07:42:28Z | |
dc.date.created | 2020-10-19T14:26:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/80701 | |
dc.description.abstract | Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien består av primær- og sekundæranalyser av norske resultater i lesing siden PISA 2000. Ulike tematiske felt innenfor leseforskningen har fått egne kapitler, som lesestrategier, kritisk lesing, lesevaner og å lese mellom linjene. Vi utdyper resultatene blant annet ved å sette dem i sammenheng med annen aktuell forskning og andre skoleundersøkelser, og vi ser lesing i PISA-undersøkelsen i lys av revisjonen av læreplanen, LK20. Kapitlene undersøker også om variasjon i elevenes lesing ser ut til å gjenspeile systematiske forskjeller mellom elevgrupper, og besvarer antologiens tittel Like muligheter til god leseforståelse?. Bokas midtdel har en didaktisk profil som vil komme lærere, lærerstudenter, skoleledere og andre til nytte. | |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA | |
dc.type | Book | |
dc.creator.author | Frønes, Tove Stjern | |
dc.creator.author | Jensen, Fredrik | |
dc.creator.author | Kjærnsli, Marit | |
dc.creator.author | Roe, Astrid | |
dc.creator.author | Weyergang, Cecilie | |
dc.creator.author | Magnusson, Camilla G. | |
dc.creator.author | Ryen, Jostein Andresen | |
dc.creator.author | Björnsson, Julius Kristjan | |
dc.creator.author | Pettersen, Andreas | |
dc.creator.author | Bakken, Jonas | |
cristin.unitcode | 185,18,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1840554 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/9788215040066-2020 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-83791 | |
dc.type.document | Bok | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.isbn | 9788215040059 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80701/2/like_muligheter_til_god_leseforstaaelse.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.btitle | Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA | |
dc.creator.editor | Frønes, Tove Stjern | |
dc.creator.editor | Jensen, Fredrik | |