Hide metadata

dc.date.accessioned2020-10-21T07:42:28Z
dc.date.available2020-10-21T07:42:28Z
dc.date.created2020-10-19T14:26:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80701
dc.description.abstractLike muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien består av primær- og sekundæranalyser av norske resultater i lesing siden PISA 2000. Ulike tematiske felt innenfor leseforskningen har fått egne kapitler, som lesestrategier, kritisk lesing, lesevaner og å lese mellom linjene. Vi utdyper resultatene blant annet ved å sette dem i sammenheng med annen aktuell forskning og andre skoleundersøkelser, og vi ser lesing i PISA-undersøkelsen i lys av revisjonen av læreplanen, LK20. Kapitlene undersøker også om variasjon i elevenes lesing ser ut til å gjenspeile systematiske forskjeller mellom elevgrupper, og besvarer antologiens tittel Like muligheter til god leseforståelse?. Bokas midtdel har en didaktisk profil som vil komme lærere, lærerstudenter, skoleledere og andre til nytte.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleLike muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA
dc.typeBook
dc.creator.authorFrønes, Tove Stjern
dc.creator.authorJensen, Fredrik
dc.creator.authorKjærnsli, Marit
dc.creator.authorRoe, Astrid
dc.creator.authorWeyergang, Cecilie
dc.creator.authorMagnusson, Camilla G.
dc.creator.authorRyen, Jostein Andresen
dc.creator.authorBjörnsson, Julius Kristjan
dc.creator.authorPettersen, Andreas
dc.creator.authorBakken, Jonas
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1840554
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215040066-2020
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83791
dc.type.documentBok
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn9788215040059
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80701/2/like_muligheter_til_god_leseforstaaelse.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleLike muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA
dc.creator.editorFrønes, Tove Stjern
dc.creator.editorJensen, Fredrik


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International