Hide metadata

dc.contributor.authorKvalnes, Mathias
dc.date.accessioned2020-10-06T23:51:54Z
dc.date.available2020-10-06T23:51:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKvalnes, Mathias. Hvordan erfarer nyansatte onboardingsprosessen i en næringsmiddelbedrift?. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80425
dc.description.abstractDenne studien setter fokus på nyansattes vei inn i ny jobb, gjennom fem nyansattes erfaringer av onboardingsprosessen i en næringsmiddelbedrift. Onboarding defineres som prosessen hvor nyansatte går fra å være organisatorisk utenforstående, til en integrert del av organisasjonen (Bauer og Erdogan, 2011). På bakgrunn av jobbmobiliteten i det norske arbeidslivet, er onboarding antakeligvis en prosess arbeidstakere må forholde seg til oftere enn før. Denne forutsetningen gjør studien relevant for dagens næringsliv, hvor formålet er besvarelsen av studiens problemstilling: Hvordan erfarer nyansatte onboardingsprosessen i en næringsmiddelbedrift? Problemstillingen undersøkes gjennom forskningsspørsmålene hvordan legger organisasjonen til rette for nyansatte, hvilke forventinger er det til de nyansattes initiativ og hvordan går den nyansatte fra å være en organisatorisk utenforstående til en integrert del av organisasjonen? Studien er forankret i et sosiokulturelt syn på læring (Lave og Wenger, 1991). Deres perspektiv belyser læring i uformelle settinger, hvor praksisfellesskap er en sentral komponent. For en bredere forståelse av fenomenet, supplerer studien med et mer individorientert syn på onboarding, (Bauer og Erdogan, 2011) vedrørende hva slags rolle den nyansatte spiller i denne prosessen. Sammen danner disse perspektivene et helhetlig analysegrunnlag for hvordan man kan forstå onboardingsprosessen i en næringsmiddelbedrift. Studien er et kvalitativt case-studie i en næringsmiddelbedrift på Østlandet. Empirien er innsamlet gjennom intervjuer av fem informanter fra fem forskjellige avdelinger i bedriften, i tillegg til en informant fra HR-avdelingen. Oppgaven ønsker å undersøke variasjonen i onboardingen i en bedrift, og hvordan denne prosessen oppleves av forskjellige individer i ulike avdelinger. Resultatene viser at flertallet av informantene er fornøyde med sin onboardingsprosess, dog fikk kun to av dem delta i et formelt onboardingsprogram. Dette indikerer at uformelle læringssituasjoner er vel så viktige som formelle for å bli en integrert del av organisasjonen. Deres overganger fra tidligere arbeidserfaring, eget initiativ samt bruken av praksisfellesskap pekte seg ut som kritiske faktorer for hvordan informantene erfarte onboardingsprosessen i næringsmiddelbedriften. Onboarding må derfor forstås som mer enn de formelle organisasjonspraksisene rundt mottakelsen. Det er et komplekst fenomen som må ta høyde for hvordan uformelle læringsituasjoner påvirker enhver omstilling til ny jobb.nob
dc.language.isonob
dc.subjectorganisasjonssosialisering
dc.subjectsituert læring
dc.subjectpraksisfellesskap
dc.subjectOnboarding
dc.subjectlegitim perifer deltakelse
dc.titleHvordan erfarer nyansatte onboardingsprosessen i en næringsmiddelbedrift?nob
dc.title.alternativeHow does new hires experience the onboarding process in a nutrition company?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:49:15Z
dc.creator.authorKvalnes, Mathias
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83419
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80425/1/Masteroppgave_Kvalnes.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata