Hide metadata

dc.contributor.authorThommessen, Nina Elisabeth Høstmælingen
dc.date.accessioned2020-10-06T23:51:18Z
dc.date.available2020-10-06T23:51:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationThommessen, Nina Elisabeth Høstmælingen. "Noen ungdommer er fornøyd med å ha en logoped å bare prate med" En kvalitativ studie av samtalens betydning i stammebehandling av ungdom.. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80407
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven har vært samtalen. Vi har alle behov for å uttrykke våre tanker og meninger, bli lyttet til og bli forstått. Stamming kan være en hindring for dette og vanskelig å leve med. Ungdomstiden kan være krevende i seg selv. Ungdom som stammer, trenger å bli møtt av voksne som tar dem på alvor, lytter til dem, viser respekt og forståelse. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan logopeder vektlegger samtalen i behandling av ungdom som stammer, og jeg valgte følgende problemstilling: Hva slags betydning har samtalen i behandling avstamming hos ungdom? Hvilke muligheter og utfordringer opplever logopeder i samtalen? For å belyse problemstillingen hentet jeg litteratur og annet materiale som omhandlet stamming og rådgivning. Metode Denne oppgaven har en kvalitativ, fenomenologisk tilnærming. Jeg valgte semistrukturert intervju som metode for å samle inn data til min undersøkelse. Intervjuene ble tatt opp på diktafon og transkribert. Det transkriberte materialet ble kodet manuelt, og for å analysere oppgavens materiale brukte jeg analyseverktøyet Stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI) utviklet av Aksel Tjora (2017). Resultat Samtalen syntes å ha stor betydning i behandlingen hos logopedene jeg intervjuet og var viktig for å skape en god relasjon og få innpass hos ungdommene. Samtalen kunne bli en utfordring dersom ungdommene selv ikke var modne for behandling eller hadde erfaringer som gjorde at de var negativt innstilt til å samarbeid, men for det meste var samtalen en mulighet for logopeden til å hjelpe ungdommen med å utforske og akseptere stammingen sin. Samtalen kan være en anledning til å spre kunnskap om stamming. Det er viktig å tenke stort, men det er en god start å starte i det små. Åpenhet om stamming i miljøene rundt ungdommen – i familien, på skolen og blant venner – kan være en god begynnelse for å skape forståelse og aksept for personer som stammer. Aksept og forståelse kan være en viktig nøkkel, og det motsatte kan få store konsekvenser.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title"Noen ungdommer er fornøyd med å ha en logoped å bare prate med" En kvalitativ studie av samtalens betydning i stammebehandling av ungdom.nob
dc.title.alternativeSome adolescents are satisfied to have a Language Speech Therapist just to talk to. A qualitative study on the significance of using the conversation in treatment of adolescents who stutter.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:48:50Z
dc.creator.authorThommessen, Nina Elisabeth Høstmælingen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83412
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80407/1/Masteroppgave_v-ren-2020_Nina-Thommessen-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata