Abstract
Sammendrag Tittel: Bekymring hos omsorgspersoner til barnehagebarn som stammer. Undertittel: En kvantitativ studie om sammenheng mellom bekymring og vurdering av alvorlighetsgrad hos omsorgspersoner til barn som stammer. Bakgrunn og formål Foreldres bekymring er en av faktorene som tas i betraktning når logopeder skal bedømme om det bør igangsettes behandling hos barn som stammer. Selv om studier har vist at foreldre oppfatter at barna deres blir påvirket av stammingen og at foreldrene er bekymret for vedvarende stamming og potensielt negative konsekvenser dette kan ha, er det ikke kjent om foreldre og andre omsorgspersoner er enige/like i deres bekymring og hvordan bekymring er knyttet til stammingens alvorlighetsgrad. Med dette som bakgrunn, formulerte jeg problemstillingen: «Hvilken grad av sammenheng er det mellom foreldre og barnehagelærer sin bekymring for barns stamming og deres vurdering av stammingens alvorlighetsgrad?» Metode Mødre, fedre og barnehagelærere til 38 barnehagebarn i alderen 2.0-6.0 år, har vurdert sin bekymring for stamming generelt, bekymring for stammingens påvirkning på barnets trivsel og stammingens påvirkning på barnet sosialt sett, og sin vurdering av stammingens alvorlighetsgrad på en 10-punkt Likert-skala. For å besvare forskningsspørsmål 1, 2 og 3 ble korrelasjonsanalysen Pearsons R brukt. Intraklassekorrelasjon (ICC) er brukt for å besvare forskningsspørsmål 4. Datamaterialet ble behandlet med statistikkprogrammet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS; IBM, 2009). Hovedresultater Resultatene indikerer at fedrene og barnehagelærernes vurdering av stammingens alvorlighetsgrad er nært knyttet til deres bekymringsnivå. Mødrenes vurdering av stammingens alvorlighetsgrad og bekymringsnivå, er på sin side ikke korrelert. Det er liten grad av enighet mellom alle tre omsorgspersoner når det kommer til grad av bekymring for stammingen.