Hide metadata

dc.contributor.authorPedersen, Pernille Linnom
dc.date.accessioned2020-10-06T23:50:54Z
dc.date.available2024-01-01T23:45:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPedersen, Pernille Linnom. Kartlegging av stamming hos barn i førskolealder. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80397
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Kartlegging av stamming hos barn i førskolealder. Undertittel: En studie om sammenheng mellom prosent stammede stavelser og vurdering av alvorlighetsgrad av stamming. Bakgrunn, formål og problemstilling: Både vurdering av alvorlighetsgrad av stamming og prosent stammede stavelser (%SS) er ofte brukt i kartlegging av stamming hos yngre barn. Per i dag er det flere studier som undersøker inter-reliabiliteten mellom disse to målemetodene av stamming, men kun blant voksne. Formålet med denne studien er å gi informasjon om sammenhengen mellom omsorgspersonene, mor, far og barnehagelærers vurdering av alvorlighetsgrad av stamming på en ti punkts Likert skala og prosent stammede stavelser. Samtidig undersøker denne studien grad av enighet mellom de tre omsorgspersonene. Problemstillingen er valgt på bakgrunn av formålet for studien og er som følger: Hovedspørsmål: Hva er sammenhengen mellom omsorgspersonenes vurdering av alvorlighetsgrad av stamming og prosent stammede stavelser (%SS) hos barnet? Underspørsmål: - Hva er sammenhengen mellom barnehagelærers vurdering av alvorlighetsgrad av stamming og barnets %SS? - Hva er sammenhengen mellom mors vurdering av alvorlighetsgrad av stamming og barnets %SS? - Hva er sammenhengen mellom fars vurdering av alvorlighetsgrad av stamming og barnets %SS? - Hvilken grad av enighet har mor, far og barnehagelærer i vurdering av alvorlighetsgrad av stamming? Metode: Lydopptak ble gjort med 39 barn som stammer, i alderen mellom 2,5 – 6,5 år. I det ene lydopptaket samtaler barnet med en kjent voksen, i det andre samtaler barnet med en ukjent voksen. Innenfor en periode på en måned etter lydopptaket ble gjennomført vurderte mødrene, fedrene og barnehagelærerne barnets alvorlighetsgrad av stamming på en 10 punkts Likert skala. Resultat: Resultatene indikerer en sterk korrelasjon mellom mødre (ρ=.59) og barnehagelærers (ρ=.72) vurdering av alvorlighetsgrad av stamming og %SS. Resultatene indikere en moderat korrelasjon mellom fedrenes (ρ=.45) vurdering av alvorlighetsgrad av stamming og %SS. Resultatene viser en veldig sterk grad av enighet på vurdering av alvorlighetsgrad mellom mødrene og fedrene (ICC=.75), en moderat grad av enighet mellom fedrene og barnehagelærerne (ICC=.47) og en dårlig grad av enighet mellom mødrene og barnehagelærerne (ICC=.37). Resultatene er signifikante på et .05 nivå. Konklusjon: Funnene i denne studien indikerer at de to kartleggingsmetodene kan brukes om hverandre. Dette kan relateres til tidligere studier med voksne som stammer hvor korrelasjonen mellom %SS og vurdering av alvorlighetsgrad var sterk. Funnene knyttet til grad av enighet mellom omsorgspersonene kan gi en indikasjon på at evaluering av stamming hos yngre barn burde ta noen hensyn, slik som hvilken setting barnet befinner se i og hvem det er som gjør evalueringen. Årsaken til svak grad av enighet mellom omsorgspersonene er ikke kjent, og burde undersøkes nærmere i fremtidig forskning.nob
dc.description.abstractIntroduction: Both rating of stuttering severity and percentage of syllables stuttered (%SS) are commonly used in assessment of stuttering in young children. To date, there are several studies investigating the inter-reliability between these two measurements of stuttering, but only in adults. The present study provide information about covariance between caregivers ratings of stuttering severity using a 10-point scale and percentage of syllables stuttered (%SS). As well as investigates agreement between three caregivers (mother, father and kindergarten teacher). Method: Audio samples was collected from forty children who stutters, between the ages 2,5-6,5 years (Mean=4,5 years). In one sample the child speaks with a familiar adult, in the other with an unfamiliar adult. Within a period of one month after the audio samples were recorded the mothers, fathers and kindergarten teachers rated the children`s stuttering severity on a ten point Likert scale. Results: Results indicates a strong correlation between both mothers (ρ =.59) and kindergarten teachers (ρ = .72) ratings of stuttering severity and %SS, and moderate correlation between the fathers (ρ = .45) ratings of stuttering severity and %SS. The results showed very high agreement on stuttering severity ratings between the mothers and the fathers (ICC=.75), a moderate agreement between the fathers and the kindergarten teachers (ICC=.47) and a poor agreement between the mothers and the kindergarten teachers (ICC=.37). The results are significant at a .05 level. Conclusion: Findings suggest that the two measurements are interchangeable, which can relate to former research on adults where correlation between %SS and severity rating was strong. The results regarding agreement between caregivers may give some indication that assessment with young children should take some considerations, like settings and who the raters are. The reason for the disagreement between raters is not known, and should be investigate closer in future research.eng
dc.language.isonob
dc.subjectkartlegging
dc.subjectførskolealder
dc.subject%SS
dc.subjectvurdering av alvorlighetsgrad
dc.subjectStamming
dc.titleKartlegging av stamming hos barn i førskolealdernob
dc.title.alternativeRatings of stuttering severity and %SS for understanding stuttering in young childreneng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:48:31Z
dc.creator.authorPedersen, Pernille Linnom
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83558
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80397/1/Masteroppgave-v-r-2020-PLP.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata