Hide metadata

dc.contributor.authorLongo, Aurora Dietz
dc.date.accessioned2020-10-06T23:50:30Z
dc.date.available2023-06-29T22:45:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLongo, Aurora Dietz. "Mellom linjene" Metaforforståelse hos skolebarn med cochleaimplantat. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80385
dc.description.abstractInformasjon om problemstilling: Ved hjelp av cochleaimplantat kan barn med store hørselstap få mulighet til å høre og dermed utvikle talespråk, det er likevel vist et stort spekter av utfall i språkutviklingen for denne gruppen. Lite er undersøkt innenfor dybdeforståelse og desto mindre innenfor metaforforståelse for barn med cochleaimplantat. På bakgrunn av de økte språklig kravene som kommer med alderen, både i skole og sosiale sammenhenger, vil dette kunne være et viktig forskningsfelt for barn med cochleaimplantat i skolealder. Formålet med denne studien har vært å undersøke metaforforståelsen hos barn med tidlig implanterte bilaterale cochleaimplantat i alderen 8-12 år sammenlignet med typisk hørende barn i samme alder. I tillegg ble det undersøkt hvorvidt metaforforståelsen kan assosieres med reseptivt ordforråd, eksekutive funksjoner og/eller pragmatiske ferdigheter. Metode og materialer: To grupper barn i alderen 8-12 år deltok i denne tversnittstudien: 14 barn med cochleaimplantat og 28 barn med typisk hørsel. Barna deltok i et testbatteri som bestod av én oppgave som måler metaforforståelse og én test som måler reseptivt ordforråd. Barna med cochleaimplantat gjennomførte i tillegg to mål på taleoppfattelse. Mål på eksekutive funksjoner og pragmatiske ferdigheter ble samlet inn via spørreskjemaer til foreldre og lærer. Resultater: Resultatene fra studien viste ingen statistisk signifikant differanse mellom barn med cochleaimplantat og barn med typisk hørsel på mål for metaforforståelse. Mål på reseptivt ordforråd kunne assosieres med mål på metaforforståelse, mens mål på eksekutive funksjoner og pragmatiske ferdigheter viste ingen statistisk signifikant korrelasjon. Konklusjoner: Denne studien fant at barn i 8-12 årsalderen med tidlig implanterte bilaterale cochleaimplantat kan oppnå en metaforforståelse som kan sammenliknes med typisk hørende jevnaldrende, og som kan assosieres med deres reseptive ordforråd.nob
dc.description.abstractObjectives: Cochlear implants have ensured children with severe-to-profound hearing loss the opportunity to hear and thus develop spoken language, yet a broad variation of language outcome has been observed. Only a few studies have been conducted in vocabulary depth, and even fewer within the field of metaphorical comprehension for children with cochlear implants. Based on the increased linguistic requirements in school and social contexts as the children grow older, this is an important field of research for school-aged children. The objective of this study was to examine the metaphorical comprehension in children with early implanted bilateral cochlear implants aged 8-12 years, compared with typically hearing peers. An additional objective was to examine whether metaphorical comprehension can be associated with receptive vocabulary, executive functions, and/or pragmatic skills. Design: Two groups of children aged 8-12 years participated in this cross-sectional study: 14 children with early implanted bilateral cochlear implants (mean age = 11,14 months) and 28 children with typical hearing. The children were assessed with a test battery consisting of 1 task measuring metaphorical comprehension and 1 test measuring receptive vocabulary. The children with cochlear implants were also assessed with 2 tests measuring speech perception. Measures on executive functioning and pragmatic skills were assessed through parental and teacher questionnaires. Results: No statistically significant differences were found between the children with early implanted bilateral cochlear implants and their typically hearing peers when measuring metaphorical comprehension. Measures on receptive vocabulary showed a statistically significant correlation with measures on metaphorical comprehension, while measures on executive functions and pragmatic skills did not show any statistically significant correlations. Conclusions: This study found that children aged 8-12 who received their bilateral/1st sequential cochlear implants by 25 months of age, achieved a metaphorical comprehension comparable with typically hearing peers, and that their metaphorical comprehension could be associated with their receptive vocabulary.eng
dc.language.isonob
dc.subjectreseptivt ordforråd
dc.subjecttidlig implantasjon
dc.subjectcochlearimplantat
dc.subjectAudiopedagogikk
dc.subjectprelingual
dc.subjecteksekutive funkjsoner
dc.subjectmetaforforståelse
dc.subjectpragmatiske ferdigheter
dc.title"Mellom linjene" Metaforforståelse hos skolebarn med cochleaimplantatnob
dc.title.alternativeChildren With Cochlear Implants Achieved a Metaphorical Comprehension Comparable to Typically Hearing Peerseng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:48:13Z
dc.creator.authorLongo, Aurora Dietz
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83437
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80385/5/Masteroppgaven---mellom-linjene.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata