Hide metadata

dc.contributor.authorSolberg, Kine
dc.date.accessioned2020-10-06T23:49:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSolberg, Kine. Teachers´ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms: "Du må ikke le" - Om skolen som en emosjonell arena og lærere som mennesker.. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80366
dc.description.abstractDenne artikkelen er en del av forskningsprosjektet «Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms», og presenterer og drøfter resultater fra en kvalitativ undersøkelse av fire læreres opplevelse av uro i klasserommet. Artikkelen belyser hvordan uro kan påvirke lærere emosjonelt og hvordan de kan oppleve å dele egne emosjonelle reaksjoner med kolleger. Resultatene dokumenterer variasjon i emosjonelle reaksjoner, og beskrivelsene varierer fra følelsen av utilstrekkelighet og stress, til positive opplevelser av egen håndtering av uro i klasserommet, med støtte fra kolleger. Resultatene blir analysert i lys av mentaliseringstradisjonen, med fokus på emosjoner og åpenhet.nob
dc.description.abstractThis article is part of the research project “Teachers´ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms”. The article presents and discusses results from a qualitative study of four teachers’ experiences of disruptive behavior in classrooms. The article highlights how disruptive behavior can affect teachers emotionally and how they may experience sharing their own emotional reactions with colleagues. The results document variation in the emotions experienced when approaching disruptive behavior. Descriptions range from feelings of inadequacy and stress, with little support from their colleagues. To having a positive experience of their reactions to disruptive behavior and receiving support from colleagues. The findings are analyzed in light of the tradition of mentalization, focusing on emotions and transparency.eng
dc.language.isonob
dc.subjectUro
dc.subjectEmosjoner
dc.subjectKollegial støtte
dc.subjectMentalisering
dc.subjectÅpenhet
dc.subjectStress
dc.titleTeachers´ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms: "Du må ikke le" - Om skolen som en emosjonell arena og lærere som mennesker.nob
dc.title.alternative“You shouldn´t laugh” - About the school as an emotional arena and teachers as human.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:47:47Z
dc.creator.authorSolberg, Kine
dc.date.embargoenddate3020-06-29
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83435
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80366/8/KineSolbergSPED4093.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata