Hide metadata

dc.contributor.authorGrindbakken, Malin Kristine Thams
dc.date.accessioned2020-10-06T23:49:44Z
dc.date.available2020-10-06T23:49:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGrindbakken, Malin Kristine Thams. Barn med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling Foreldres vurdering av livskvalitet hos barn med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling: Betydning av trivsel og psykososial helse på skolen. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80363
dc.description.abstractViktigheten av god livskvalitet for utvikling og læring er godt dokumentert (Helsedirektoratet, 2015). Imidlertid vet vi lite om livskvaliteten til barn og unge med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling i Norge, og om hvordan disse elevene blir ivaretatt i barnehage- og skole. En stor del av barnas hverdag blir tilbrakt i skole eller barnehage. Skolen og barnehagen er en arena for læring, vennskap og utvikling. Forskning viser at det er behov for å styrke elevgruppen som bryter med den normative forståelsen av kjønn både innenfor likeverdsprinsippet, livskvalitet og rettigheter (Barne- og likestillingsdepartementet, 2016). Ifølge en rapport utviklet av Redd Barna, LLH og Skeiv Ungdom (2016) er økt kunnskap og tilgjengelig informasjon for fagpersoner i møte med denne elevgruppen viktig for å motvirke stereotyper og fordommer, samt vide ut den normative forståelsen av kjønn. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke livssituasjonen til barn og unge med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling i Norge gjennom en surveyundersøkelse av foreldrenes vurderinger. Formålet med studien var å få en større forståelse for livskvaliteten hos barn og unge med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling, samt belyse dette i et pedagogisk perspektiv. En større forståelse for ulike behov og utfordringer for gruppen har stått i fokus med tanke på å kunne identifisere utfordringer og eventuelle behov i barnehage- og skolesektoren. Derfor er problemstillingen som følger: «Hvordan er foreldres vurdering av livskvalitet hos barn med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling, og hvilken betydning kan diagnosen ha på deres trivsel og psykososiale helse i barnehage og skole?» Resultatene i studien antyder at foreldres vurdering av barnas livskvalitet er generelt innenfor normalområdet på de fleste subskalaene, men noe nedsatt sammenlignet med studier av en normal populasjon. Imidlertid viser resultatene at foreldre identifiserer utfordringer knyttet til barnas fungering i barnehage og skole og emosjonell fungering. Studien viser at det er en sterk sammenheng mellom barns livskvalitet og psykososiale helse og deres fungering i barnehage og skole, og belyser både individ- og miljøfaktorer som mulige årsaker.nob
dc.description.abstractThe importance of good quality of life for development and learning is well documented (Helsedirektoratet, 2015). However, we know little about the quality of life for children and adolescent with disorders/differences of sex developent in Norway, and how these students are looked after in kindergarten and school. A large part of the children's everyday life is spent in school or kindergarten. The school and kindergarten are an arena for learning, friendship and development. Research shows that there is a need to strengthen the student group that violates the normative understanding of gender in both the principle of equality, quality of life and rights (Barne-, og likestillingsdepartementet, 2016). According to a report developed by Redd Barna, LLH and Skeiv Ungdom (2016), increased knowledge and available information for professionals in meeting with this DSD-children and youths is important in counteracting stereotypes and prejudices, as well as expanding the normative understanding of gender. This assignment aims to investigate the life situation of children and adolescents with disorders/differences of sex development in Norway through a survey of parents' assessments. The aim of the study was to gain a greater understanding of the quality of life of children and adolescents with DSD variations, as well as elucidate this in an educational perspective. A greater understanding of various needs and challenges for the group has been the focus, and therefore being able to identify challenges and possible needs in the kindergarten and school sector. Therefore, the research question is as follows: "How is the parent's assessment of quality of life in children with variation in physical gender development, and what impact can the diagnosis have on their well-being and psychosocial health in kindergarten and school?" The results of the study suggest that parents' assessment of children's quality of life is generally within the normal range of most subscales, but somewhat reduced compared to studies of a normal population. However, the results show that parents identify challenges related to children's functioning in kindergarten and school and emotional functioning. The study shows that there is a strong link between children's quality of life and psychosocial health and their functioning in kindergarten and school, and highlights both individual and environmental factors as possible causes.eng
dc.language.isonob
dc.subjectskolelivskvalitet
dc.subjectDSD
dc.subjectlivstilfredshet
dc.subjectintersex
dc.subjectpsykososial helse
dc.subjectlivskvalitet
dc.subjectinterkjønn
dc.subjectspesialpedagogikk
dc.subjectDisorders of sex development
dc.subjectVariasjon i kroppslig kjønnsutvikling
dc.subjectQoL
dc.subjectQuality of life
dc.titleBarn med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling Foreldres vurdering av livskvalitet hos barn med variasjon i kroppslig kjønnsutvikling: Betydning av trivsel og psykososial helse på skolennob
dc.title.alternativeParents' Assessment of Quality of Life in Children with Disorder/Differences of Sex Development: Importance of Well-Being and Psychosocial Health in Schooleng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:47:42Z
dc.creator.authorGrindbakken, Malin Kristine Thams
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83382
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80363/1/Masteroppgave_DSD_MalinGrindbakken.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata