Hide metadata

dc.contributor.authorSabotta, Sina
dc.date.accessioned2020-10-06T23:49:13Z
dc.date.available2020-10-06T23:49:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSabotta, Sina. Arbeidsminne og aritmetiske ferdigheter - En kvantitativ studie om sammenhengen mellom norske barnehagebarns arbeidsminne og deres aritmetiske ferdigheter i 1. klasse.. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80349
dc.description.abstractDet å kunne regne blir ansett som en «grunnleggende ferdighet som går på tvers av fag» (Udir, 2018), og norske skoler følger det lovfestede prinsippet om tilpasset opplæring (Lovdata, 2020), for å kunne møte disse kravene, kreves det kunnskap om individuelle variasjoner som påvirker læring for å kunne gi tilpasset opplæring. Man antar blant annet at omtrent 15-20% av barn opp til ungdomsalder har en grad av matematikkvansker (Mononen, 2018), for å gi disse barna faglig støtte ved et tidlig tidspunkt, er det essensielt å ha kunnskap om hvilke indikatorer som tidlig kan vise til en eventuell vanske. Tidligere forskning viser at matematiske ferdigheter ved skolestart har stor betydning for senere matematiske ferdigheter (Price & Ansari, 2013), i tillegg viser også forskning at arbeidsminne er en sterk prediktor for aritmetiske ferdigheter (Gilmore, Göbel, & Inglis, 2018). Med utgangspunkt i dette forsøker denne studien å utvide kunnskapen omkring sammenhengen mellom ulike delkomponenter ved arbeidsminnet ved 5 årsalder og de aritmetiske ferdighetene addisjon og subtraksjon i første klasse hos norske barn. Dette gjøres med utgangspunkt i forskningsspørsmål som har som formål å belyse en unik grad av variasjon i nettopp denne longitudinelle sammenhengen. Ved å øke kunnskap rundt dette vil man kunne bidra til å forbedre kartleggingsrutiner for å kunne gi barn i faresonen tidlig støtte under opplæringen, i tillegg til å kunne forbedre eller utvikle forskningsbaserte intervensjonsprogrammer. I den foreliggende studien har det blitt valgt et ikke-eksperimentelt design, med en longitudinell og kvantitative tilnærming. Utvalget som denne studien baserer seg på 254 enspråklig norske barn uten lærevansker, som er en del av en større studie som kalles NumLit: Development of numeracy and literacy in children. Barnas arbeidsminne ble målt ved hjelp av deltestene Listening recall, Maze memory og Backward digit span fra Working Memory Test Battery for Cildren (WMTB-C), mens aritmetiske ferdigheter ble målt ved hjelp av deltestene addisjon og subtraksjon, hoderegning addisjon og subtraksjon fra Test og Basic Aritmethic and Numeracy Skills (TOBANS) i tillegg til Ordproblemer fra Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), som er en deltest for regning. Kontrollvariabelen Nonverbal intelligens ble målt ved hjelp av Ravens Coloured Progressive Matrices (CPM). For å belyse sammenhengen mellom arbeidsminnet og aritmetiske ferdigheter ble det gjennomført en bivariat korrelasjonsanalyse og en hierarkisk multippel regresjonsanalyse i det statistiske analyseprogrammet SPSS (IBM, 2019). Resultatene viser statistisk signifikante forklaringsvariabler samt statistisk signifikante positive korrelasjoner mellom testene for arbeidsminne og aritmetiske ferdigheter.nob
dc.language.isonob
dc.subjectaritmetiske ferdigheter
dc.subjectarbeidsminne
dc.subjectbarnehagebarn
dc.subjectførste klasse
dc.subjectNumLit
dc.titleArbeidsminne og aritmetiske ferdigheter - En kvantitativ studie om sammenhengen mellom norske barnehagebarns arbeidsminne og deres aritmetiske ferdigheter i 1. klasse.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:47:22Z
dc.creator.authorSabotta, Sina
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83458
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80349/1/Masteroppgave_Arbeidsminne-og-aritmetiske-ferdigheter.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata