Hide metadata

dc.contributor.authorAas, Jon-Vidar Bjølverud
dc.date.accessioned2020-10-06T23:48:40Z
dc.date.available2020-10-06T23:48:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAas, Jon-Vidar Bjølverud. Inkludering i læreplanverket Fagfornyelsen: En dokumentanalyse av Overordnet del og læreplanen i kroppsøving i Fagfornyelsen. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80333
dc.description.abstractTemaet for min masteroppgave er inkludering i Fagfornyelsen, som er det nye læreplanverket for grunnskolen og videregående. Planen består av tre deler, overordnet del, fag- og timefordeling og utdanningsprogram, og skal benyttes i skolen fra og med høsten 2020. Formålet med oppgaven har vært å se på hvordan noen av de mest sentrale og nyeste styringsdokumentene for skolen beskriver inkludering. Jeg har valgt å skrive masteroppgaven min i tilknytning til prosjektet MISP (Mangfold og inkludering i spesialpedagogisk perspektiv), som består av forskere ved Instituttet for spesialpedagogikk på UIO. Prosjektet ønsker blant annet å utvikle kunnskap om inkluderende praksiser i skolen for barn og unge med særskilt behov på alle nivåer. I Fagfornyelsen har jeg valgt ut Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen og læreplanen i kroppsøving, hvor hensikten har vært å se hvordan inkluderingsbegrepet beskrives i to ulike deler av læreplanen og hvordan sammenhengen er mellom de ulike delene. Med dette som utgangspunkt kom jeg frem til denne problemstillingen: Hvordan beskrives inkludering i Overordnet del og i læreplanen for kroppsøving, og hvordan er viktige prinsipper og føringer i Overordnet del ivaretatt i læreplanen i kroppsøving? Oppgaven har en kvalitativ tilnærming, hvor det er brukt tematisk innholdsanalyse som metode. Det er gjennomført en abduktiv analyse, hvor selve analysen har vært både teori- og datadrevet. Analysen viser at både Overordnet del og læreplanen i kroppsøving inneholder og beskriver flere begreper som er helt sentrale når vi snakker om inkludering, som medvirkning, tilpasset opplæring, spesialundervisning og mangfoldig fellesskap, men det er stor variasjon i hvilken grad disse utdypes og hvordan sammenhengen mellom disse beskrives. Sammenhengen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning er et eksempel på dette. Hvor forholde mellom disse beskrives i en setning. Begreper som kommer tydelig frem i planene er mangfold og medvirkning. Overordnet del og læreplanen i kroppsøving har begge en utfyllende beskrivelse av elevmedvirkning og elevansvar. Mens Overordnet del først og fremst beskriver hva som menes med medvirkning, er læreplanen i kroppsøving mer konkret på hvilke konsekvenser dette får for skolens praksis. Blant annet fordi elevmedvirkning er integrert i flere av kroppsøvingsfagets kompetansemål og kommer tydelig frem i beskrivelsen av vurderingen i faget. I drøftingsdelen sees disse funnene i sammenheng med teori og forskning som omhandler inkludering i skolen generelt og i kroppsøvingsfaget. Med utgangspunktet i temaene fra analysen argumenteres det for at planen varierer i hvor tydelig sentrale begreper for inkludering beskrives og utdypes. Det kommer også frem at læreplanen i kroppsøving (Fagfornyelsen) på flere områder har tatt innover seg viktige prinsipper og verdier fra Overordnet del. I oppgaven argumenteres det for at kroppsøvingsfagets læreplan, både den gamle og den nye, står i en unik posisjon i arbeidet med inkluderende opplæring sammenlignet med læreplaner for andre fag. Videre ville det vært interessant å sett nærmere på andre temaer og begreper fra Overordnet del som ikke er med i min analyse, i metodedelen nevnes blant annet temaene danning og identitet. Nøkkelord: Inkluderende kroppsøving, tilpasset opplæring, spesialundervisning, mangfold og medvirkning.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleInkludering i læreplanverket Fagfornyelsen: En dokumentanalyse av Overordnet del og læreplanen i kroppsøving i Fagfornyelsennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:46:58Z
dc.creator.authorAas, Jon-Vidar Bjølverud
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83512
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80333/1/Masteroppgaven-v-r-2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata