Hide metadata

dc.contributor.authorHopen, Turid Kjønsø
dc.date.accessioned2020-10-06T23:48:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHopen, Turid Kjønsø. Hverdagsrehabilitering - Helsepersonells erfaringer med sine roller i hverdagsrehabilitering - en kvalitativ studie. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80320
dc.description.abstractFormål: Formålet var å utforske helsepersonells erfaringer med sine roller i tverrfaglige hverdagsrehabiliteringsteam. Teoretisk forankring: For å belyse funn i studien er det blitt brukt teori knyttet til profesjoner, roller, tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning. Metode: Tre fokusgruppeintervjuer og elleve individuelle intervjuer ble benyttet som datainnsamlingsmetode. Informantene hadde erfaringer fra arbeid i tverrfaglige hverdagsrehabiliteringsteam i tre ulike kommuner i Norge. Intervjuene ble analysert ved bruk av Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse. Resultat: Helsepersonell i hverdagsrehabilitering har ulike yrkesroller som medfører ulike fokusområder og ansvarsområder. Helsepersonellets hovedroller i hverdagsrehabilitering er å være veileder og rådgiver samt å være en motivator og samtalepartner med bruker. Funn viser også at helsepersonell har roller som kunnskapsformidler, veileder og samarbeidspartner innad i hverdagsrehabiliteringsteamet og i primærhelsetjenesten. Konklusjon: Ulike yrkesroller er nødvendige for å imøtekomme brukernes sammensatte rehabiliteringsbehov i hverdagsrehabilitering. Ulike yrkesroller medførte ulike fokusområder og ansvarsområder i hverdagsrehabilitering - der helsepersonell med bachelorutdanning hadde hovedansvaret for hverdagsrehabiliteringsprossesen. Helsefagarbeideren sitt ansvarsområde var å gjennomføre tiltak iverksatt av helsepersonell med bachelorutdanning i samarbeid med brukerne. Arbeidsmetoder og fokusområder i hverdagsrehabilitering har ført til endring i helsepersonells roller i samarbeid med brukere og helsepersonell. Helsepersonell erfarer å gå fra en pleie- og behandlende rolle til en rolle som veileder og rådgiver i samarbeid med brukerne. Tverrfagligheten i hverdagsrehabilitering har ført til nye roller for helsepersonell - der rollen som kunnskapsformidler og samarbeidspartner er viktige roller. Nøkkelord: Hverdagsrehabilitering, tverrfaglig samarbeid, helsepersonell, rollernob
dc.description.abstractPurpose: The purpose was to explore healthcare professionals own experiences with their roles in interdisciplinary reablement teams. Literature framework: In this study theory has been applied to professions, roles, interdisciplinary collaboration and user participation. Method: Three focus group interviews and eleven individual interviews were used in the data collection method. The informants had experience of working in reablement teams in different municipalities in Norway. The interviews were analysed by using Braun and Clarkes (2006) thematic analysis. Results: Healthcare professionals in reablement have different roles that entail different focus areas and responsibilities. The health personnel´s main role in reablement is to be a supervisor and advisor – as well as being a motivator and interlocutor with the user. Findings also show that health professionals have roles as knowledge communicator, supervisor and partner within the reablement team and in the primary health service. Conclusion: Different occupational roles are needed to meet users' compound rehabilitation needs in the reablement. Different occupational roles led to different focus areas and areas of responsibility in the reablement - where healthcare professionals with a bachelor's degree had the main responsibility for the reablement process. The healthcare professional's area of responsibility was to implement measures implemented by healthcare professionals with a bachelor's degree in collaboration with the users. Working methods and focus areas in the reablement have led to changes in the roles of healthcare professionals in collaboration with users and healthcare personnel. Healthcare professionals experience going from a nursing and treating role to a role as a supervisor and counselor in collaboration with users. Interdisciplinarity in reablement has led to new roles for healthcare professionals - where the role of knowledge communicator and partner are considered important roles. Keywords: Reablement, interdisciplinary collaboration, health care professionals, roleseng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleHverdagsrehabilitering - Helsepersonells erfaringer med sine roller i hverdagsrehabilitering - en kvalitativ studienob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:46:38Z
dc.creator.authorHopen, Turid Kjønsø
dc.date.embargoenddate3020-06-30
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83366
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80320/1/Masteroppgave-Turid-Hopen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata