Hide metadata

dc.contributor.authorPlana, Qendresa
dc.date.accessioned2020-10-06T23:47:54Z
dc.date.available2020-10-06T23:47:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPlana, Qendresa. Angstbasert skolevegring - hva sier litteraturen om forebyggende og behandlende tiltak?. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80314
dc.description.abstractSkolevegring kjennetegnes av barn som går miste av skoletid. I tillegg kjennetegner det også barn med skolevegringsatferd som retter seg mot eventuell manglende skoletid, men som ikke har nådd det målet enda. Skolevegringsatferd oppstår før selve skolevegringen og defineres av at et barn vil men ikke kan gå på skolen på grunn av at hindringer i form av emosjonelt ubehag. Bakgrunn og formål: Skolevegring er et spredt problem i verden, og et aktuelt tema. Det trengs derfor god kunnskap som kan gi sikker informasjon om forebygging og behandling. Av den grunn er økt kunnskap om temaet og dets utvikling, en viktig faktor for forebygging, tidlig intervensjon og behandling. Oppgaven skal ta for seg angstbasert skolevegring og tar sikte på å få kunnskap om barn og unge med angstbasert skolevegring, hvor fokuset retter seg mot forebygging og behandling. Forebygging og tiltak vil være rettet mot individet (eks. Redusere barnets angst gjennom kognitiv atferdsterapi som en eventuell metode), skolen (øke deres kunnskap, skape godt psykososialt miljø), og hjemmet (etablere gode rutiner, gode kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i familien). Avslutningsvis vil jeg fokusere på hvordan sette i gang behandlende tiltak når skolevegringen allerede har oppstått. Problemstilling: Den overordnede problemstillingen for masteroppgaven min er: «angstbasert skolevegring – hva sier litteraturen om forebyggende og behandlende tiltak?». Problemstillingen vil bli besvart og belyst i et pedagogisk perspektiv gjennom en litteraturstudie. Metode: Oppgaven er en systematisk kunnskapsoversikt, som skal oppnå sitt formål og besvare oppgavens problemstilling gjennom eksisterende forskningslitteratur på̊ de aktuelle områdene. Resultater: Forskning og litteratur tyder på at det er sammenheng mellom skolevegring og angst. Forebygging og behandling av angstbasert skolevegring bør gjøres på tre nivåer, individet, foreldrene/hjemmet og skolen. Ved forebygging er det hensiktsmessig å se på risikofaktorer og basere tiltak på disse. Spesielt ved behandling blir kognitiv atferdsterapi vist å gi gode effekter, både alene og i kombinasjon med medisinsk behandling. Likevel blir kognitiv atferdsterapi også benyttet i det forebyggende arbeidet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleAngstbasert skolevegring - hva sier litteraturen om forebyggende og behandlende tiltak?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-07T23:46:29Z
dc.creator.authorPlana, Qendresa
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83508
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80314/1/Master-QendresaPlana.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata