Hide metadata

dc.contributor.authorTheisens, Frida
dc.date.accessioned2020-10-06T23:46:31Z
dc.date.available2020-10-06T23:46:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationTheisens, Frida. Tidlig behandling av en fonologisk uttalevanske med Hodson & Paden – en sirkulær tilnærming. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80281
dc.description.abstractStudier viser at nærmere 90 % av barn som henvises til en logoped har en fonologisk uttalevanske. En fonologisk uttalevanske oppstår når et barn strever med språklydsystemet - som utartes i talen ved at barnet bytter om på, eller utelater språklyder. Dette kan føre til psykiske vansker, utfordringer med lese- og skriveopplæring, samt ha effekt på vokabularutviklingen. Heterogeniteten i uttalevansker gir et bredt behov for tiltak, det er åpenbart at ulike typer uttalevansker krever spesifikk behandling. Dette skaper et behov for flere behandlingsmetoder slik at en logoped kan tilpasse behandlingen som best mulig for barnet. I Norge er det, så langt jeg har kunnet bekrefte, utført én eksperimentell intervensjonsstudie som kan si noe om effekten behandlingen har på en fonologisk uttalevanske. Dette var et masterprosjekt som rettet seg mot behandlingsmetoden metafon, som er mye brukt i Norge. Hensikten med dette masterprosjektet er å undersøke hva slags effekt behandlingsmetoden Hodson og Paden – en sirkulær tilnærming (H&P) har i behandling av fonologiske uttalevansker. H&P er en metode som er lite kjent i Norge. Med denne effektstudien ønsker jeg derfor å gi et lite, men viktig, bidrag til utvikling av et større mangfold av forskningsbaserte tiltak for fonologiske uttalevansker i Norge. Med dette som bakteppe er følgende problemstilling formulert: Er H&P en effektiv metode for å behandle en konsistent fonologisk uttalevanske hos et barn på 2 år og 10 måneder? Formålet med oppgaven er å undersøke effekten av metoden H&P i behandling av en fonologisk uttalevanske hos ett barn. For å kunne besvare denne problemstillingen er det gjennomført et singel-case eksperiment. Eva er 2 år og 10 måneder og har en konsistent fonologisk uttalevanske. Det vil si at hun har mer enn én fonologisk prosess som er atypisk, i tillegg har hun fonologiske forsinkelser på typiske prosesser. I dette prosjektet har jeg brukt et multiple-baseline oppsett. Det ble utført tre målinger av fonologiske prosesser før intervensjonen, tre under intervensjonen og tre målinger etter utført intervensjon. Med tre målepunkter i hver av de tre fasene av prosjektet muliggjøres beregning av gjennomsnitt og standardavvik for hver av periodene, og dermed er det også mulig å regne ut en effektstørrelse av intervensjonen. Det er satt opp en tilpasset ordliste for dette prosjektet som blir benyttet til å måle resultatene. 12 forskjellige fonologiske prosesser blir benyttet for å måle effekten. Resultatene viser at det er en stor målbar effekt målt i cohen’s d i seks av 12 fonologiske prosesser. I tre av de fonologiske prosessene der det ikke fremkom en effekt var dette forventet. Gjennomføringsdata viser at intervensjonen passer for et barn i Evas alder. Dette masterprosjektet viser at H&P er en effektiv metode for å behandle en konsistent fonologisk uttalevanske hos et barn på 2 år og 10 måneder.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTidlig behandling av en fonologisk uttalevanske med Hodson & Paden – en sirkulær tilnærmingnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-06T23:46:30Z
dc.creator.authorTheisens, Frida
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83475
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80281/1/Master_FT_29-5.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata