Hide metadata

dc.contributor.authorSarwar, Aiza
dc.date.accessioned2020-10-05T23:46:18Z
dc.date.available2020-10-05T23:46:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSarwar, Aiza. Facebook – en plattform for politiske angrep? En studie av norske stortingspolitikeres bruk av Facebook. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80246
dc.description.abstractNorske politikere kan gjennom sosiale medier som Facebook enkelt skape engasjement, promotere, overbevise, mobilisere velgere og forme den politiske debatten. Gjennom politisk uttrykksmåte, personifisert politisk uttrykksmåte, personlig uttrykksmåte og angrep når norske stortingspolitikere ovennevnt mål. En kombinasjon av kanalens teknologiske muligheter og politikeres formål ved bruk av Facebook til politisk kommunikasjon muliggjør økt bruk av angrepsstrategier blant norske stortingspolitikere. Oppmerksomheten rundt angrep er større enn andre innlegg, noe som bidrar til å synliggjøre budskapet og på den måten kan norske stortingspolitikere skape engasjement, promotere, overbevise, mobilisere velgere og forme den politiske debatten. Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan stortingspolitikere bruker Facebook og hvilken utviklingstrekk sosiale medier har ført til innenfor politisk kommunikasjon. Det forskes på hvorvidt, hvordan og hvorfor stortingspolitikere angriper hverandre på Facebook. Dette undersøkes gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av Facebook-innleggene til et utvalg av stortingspolitikere og kvalitative intervjuer som supplerer funnene fra innholdsanalysen og bidrar til ytterligere innsikt i hvordan stortingspolitikere bruker Facebook og hvilken utviklingstrekk sosiale medier har ført til innenfor politisk kommunikasjon. I min analyse drøftes seks angrepsstrategier: Angripende innfallsvinkel, angriper med ikke-sannhetsbaserte påstander, angriper den politiske evnen, angriper fornuften, angriper med respektløst og vulgært språk og angriper ved å gi navnelapper. Angrepsstrategiene benyttes av utvalget både hver for seg og i kombinasjon. Noen strategier har en overvekt av egen promotering, imens andre virker mer provoserende, overbevisende og bidrar til delegitimering. Det flere årsaker til at angrepsstrategiene tas i bruk. Facebook teknologiske muligheter i kombinasjon med faktorer som maktposisjon, partitilhørighet, tilhørighet på den politiske aksen, populistisk tilnærming, kjønn og rolle i partiet forklarer politikeres tilbøyelighet og bruk av de identifiserte angrepsstrategiene.nob
dc.language.isonob
dc.subjectstortingspolitikere
dc.subjectkommunikasjons strategier
dc.subjectangrep
dc.subjectnegativ kampanje
dc.subjectnorske politikere
dc.subjectsosiale medier
dc.subjectPolitisk kommunikasjon
dc.titleFacebook – en plattform for politiske angrep? En studie av norske stortingspolitikeres bruk av Facebooknob
dc.title.alternativeFacebook - a platform for political attacks? A study of Norwegian parliamentarians' use of Facebookeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-10-05T23:46:18Z
dc.creator.authorSarwar, Aiza
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83344
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80246/1/Masteroppgave-Aiza-Sarwar.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata