Hide metadata

dc.contributor.authorSøhagen, Andrea
dc.date.accessioned2020-09-28T23:46:19Z
dc.date.available2020-09-28T23:46:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSøhagen, Andrea. Mer enn bare strøm på boka. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80014
dc.description.abstractDen teknologiske utviklingen i samfunnet har gjort sitt inntog i landets klasserom. Flere og flere barne- og ungdomsskoler innfører én digital enhet per elev (for eksempel iPad eller PC). Hensikten med oppgaven har vært å undersøke hvordan lærerrollen påvirkes ved innføring og bruk av én digital enhet per elev (1:1). For å undersøke dette har vi gjennomført en kvalitativ studie, basert på intervjuer med lærere og ledere ved to barneskoler. Barneskolene ligger i hver sin kommune, Oslo og Bærum, som har valgt ulike strategier for innføring av 1:1-dekning av digital enhet. For å få innsikt i kommunenes strategier har vi også gjennomført en kort dokumentstudie. Målet har vært å undersøke hvordan ulike strategier betinger hvordan lærerrollen påvirkes av 1:1 digital enhet. For å undersøke hvordan lærerrollen blir påvirket har vi benyttet teori om roller, organisasjonsendring og organisasjonslæring som rammeverk. Fra rolleteori har vi særlig med oss begrepene ikke-relasjonelle og relasjonelle sider ved en rolle, for å beskrive hvordan ny teknologi påvirker ulike aspekter ved lærerrollen. Vi har også benyttet oss av begreper fra dramaturgisk analyse. Blant de ikke-relasjonelle sidene ved lærerrollen, har vi funnet fire områder som alle påvirkes av iPad: undervisning, planlegging og etterarbeid, digital kompetanse og arbeidstid og fritid. Det blir enklere for lærerne å tilpasse undervisningen til den enkelte elev, og enklere å gjenbruke kollegaers undervisningsopplegg. Videre blir digital kompetanse viktigere, og fleksibiliteten i hvor og når lærerne utfører sine arbeidsoppgaver øker. Lærerne blir også mer sårbare for tekniske problemer, og mer avhengige av internett. Blant de relasjonelle sidene, har vi fokusert på lærernes relasjon til elever, kollegaer og elevenes foreldre. Lærernes relasjon til elevene er den viktigste. Her opplever informantene at iPad muliggjør mer elevjobbing, at det blir enklere å gi tilbakemeldinger, og at tilbakemeldingene blir mer personlige. iPaden kan også være en distraksjon for elevene, og bruk av iPad i undervisning gjør at læreren får mindre oversikt over hva elevene gjør. iPaden har videre påvirket lærernes relasjon til sine kollegaer, ved at iPaden gjør det enklere å samarbeide. Lærernes relasjon til foreldrene er også påvirket av iPad, ved at lekser og tilbakemeldinger til elevene blir mer synlig for foreldrene. Sammen med smarttelefoner gjør iPaden også lærerne mer tilgjengelig for kommunikasjon med foreldre. I Oslo kommune er det opp til skolene selv å ta beslutning om innføring av digitale enheter, mens Bærum kommune har besluttet at alle skolene i kommunen skal ha 1:1-dekning av iPad. Derimot har kommunene tilnærmet lik strategi for videre bruk av iPad, med kurs for nyansatte og samlinger for lærerne. På skolen vi undersøkte i Oslo ble 1:1 iPad innført trinnvis, og ii innføringen var tydelig drevet frem av skolens rektor. Skolen i Bærum deltok som pilotskole for Bærum kommunes felles satsing. Mens skolenes innføringsstrategier har vært ulike, er det en rekke likheter i skolenes strategier for videre bruk av iPad. Begge skolene har opprettet ressursgrupper som skal være drivkrefter for den digitale utviklingen på skolen. Videre benytter begge skolene fellestiden til kompetanseheving og erfaringsdeling, men på skolen i Bærum samarbeider lærerne i mindre grad på tvers av team. Vi fant også at lederne har et særlig ansvar for hvordan iPad benyttes av lærerne, og at de må involvere seg og gå foran som gode eksempler. Med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket har vi diskutert hva disse funnene betyr for hvordan lærerrollen påvirkes. Lærernes kjerneoppgaver er de samme som før innføring av iPad, men iPaden har gjort det mulig å utføre arbeidsoppgavene på nye og mer effektive måter. Lærernes undervisningspraksis blir også påvirket, ved at lærerrollen blir mer veileder og mindre foreleser. Klasseledelse blir i tillegg viktigere. Videre blir lærerrollen mer grenseløs, og lærerne må selv sette grenser mellom arbeidstid og fritid. Nok en påvirkning på lærerrollen, er at lærernes arbeid blir mer synlig. Dette skjer fordi iPaden legger opp til deling av undervisningsopplegg, samt at foreldre får mer innsyn i lærernes arbeid. Disse påvirkningene på de ikke-relasjonelle og relasjonelle sidene ved lærerrollen var lik på de to skolene. Dette kan indikere at ulike innføringsstrategier på kommune- og skolenivå har liten betydning for hvordan lærerrollen påvirkes. Likevel kan det tenkes at hvordan iPad er innført har lagt føringer for strategien for den videre bruken av iPad. Påvirkningene på lærerrollen forutsetter derimot at kommunenes og skolenes strategier for videre bruk legger til rette for læringsprosesser på skolen. I tillegg må lærernes individuelle læring løftes opp til organisasjonsnivå og bli felles læring for hele skolen. Gjennom ulike aktiviteter som samarbeid med andre skoler og erfaringsdeling internt, legger skoleledelsen på begge skolene til rette for disse læringsprosessenenob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMer enn bare strøm på bokanob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2020-09-28T23:46:19Z
dc.creator.authorSøhagen, Andrea
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83155
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80014/1/Mer-enn-bare-str-m-p--boka.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata