Hide metadata

dc.contributor.authorHansen, Ingrid Gusland
dc.date.accessioned2020-09-25T23:46:52Z
dc.date.available2020-09-25T23:46:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHansen, Ingrid Gusland. Levende lærdom: En multimodal, komparativ tekstanalyse av to NRK-serier for barn og unge. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79990
dc.description.abstractVi lever i en tid som er preget av et sterkt fokus på enkeltmennesket og dets plass i verden. Som samfunnsdeltakere befinner vi oss samtidig i et informasjonshav som eksisterer innenfor umiddelbar rekkevidde og der monomodale tekster har måttet vike for tekster som samspiller mellom flere uttrykksformer. Som deltakere i et informasjonssamfunn er vi med andre ord omgitt av tekster som i større grad enn tidligere finnes i mange varianter og på mange plattformer. Dette betyr at barn og unge som vokser opp i dag må forholde seg til tekster som samspiller mellom flere modaliteter, både i skolesammenheng og på fritiden. Det gjør også at vi og våre barn står overfor nye krav til å utvise selektivitet og kritisk tenkning rundt hvilke tekster som kan anses som pålitelige kilder til økt kunnskap om oss selv og verden rundt oss. Denne oppgaven undersøker hvordan NRK kommuniserer multimodalt om vanskelige temaer for barn og unge. Jeg tar utgangspunkt i to episoder fra to forskjellige serier produsert av henholdsvis NRK Super, i samarbeid med Bivrost Film og Redd Barna, og NRK Skole. I analysen benytter jeg meg av klyngeanalysemodellen presentert av Anthony Baldry og Paul Thibault (2006). Jeg har valgt å utvide denne metoden ved å etablere tre funksjonsbegreper som danner klyngene i analysene. Det vil si at jeg blant annet ser på ulike virkemåter som realiseres i funksjonene. Jeg har valgt å definere funksjonsbegrepene på denne måten: 1) Opplærende funksjon: Ytringer som har som mål å gi økt innsikt i og kunnskap om de bærende temaene i episodene. 2) Språklig funksjon: Ytringer som forklarer mer eller mindre abstrakte begreper enten verbalt eller visuelt, eller ved en blanding av de to. 3) Relasjonell funksjon: Ytringer jeg tolker at har et overordnet mål om å skape nærhet og ivaretakelse av målgruppa. Disse begrepene gjenspeiler samtidig tre viktige roller voksne generelt og kunnskapsformidlere spesielt har overfor barn. For det første skal vi lære barn om fenomener i verden og vi skal utvikle deres språkforståelse. Vi har samtidig en særdeles viktig oppgave med å ivareta barn emosjonelt. Avhandlingen arbeider ut fra en forståelse av at kommunikasjon i dag strekker seg langt utover verbaltekst og er derfor nysgjerrig på hvordan samspillet mellom ulike modaliteter påvirker kommunikasjonen mellom en avsender og en tenkt, ung mottaker som befinner seg i en sårbar alder.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLevende lærdom: En multimodal, komparativ tekstanalyse av to NRK-serier for barn og ungenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-26T23:46:03Z
dc.creator.authorHansen, Ingrid Gusland
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83091
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79990/7/MasteroppgaveIGH.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata