Hide metadata

dc.contributor.authorRoland, Mathea
dc.date.accessioned2020-09-22T23:50:27Z
dc.date.available2020-09-22T23:50:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRoland, Mathea. Et personalisert nyhetsbilde. En kvalitativ studie om personaliserte algoritmer i nettaviser. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79887
dc.description.abstractI denne oppgaven studeres hvordan enkelte av Norges nettaviser forholder seg bruk av algoritmer for personalisering av innhold. Mer presist undersøkes det om i hvilken grad nyhetsredaksjoner personaliserer, og videre hva som er motivasjonen i den grad de personaliserer forsiden til hver enkelt bruker. Oppgaven studerer også hvilke vurderinger mediehusene og mediebedriftene gjør om hva slags positive muligheter det kan ha for samfunnet, eventuelt hvilke negative konsekvenser personalisering kan ha for samfunnet. Dette ses i lys av teorien om selektiv eksponering, og viktigheten av en offentlig sfære i et demokrati. Det konkluderes med at mediehus og mediebedrifter i dag tar i bruk personaliserte algoritmer på en moderat måte, og at moderat personalisering har flere hensiktsmessige fordeler, både for mediehusene og mediebedriftene, men også for brukerne. Resultatet viser at personaliserte algoritmer også har flere mulige positive konsekvenser for samfunnet, samtidig som det kan ha enkelte negative konsekvenser.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleEt personalisert nyhetsbilde. En kvalitativ studie om personaliserte algoritmer i nettavisernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-23T23:46:40Z
dc.creator.authorRoland, Mathea
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82981
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79887/1/Et-personalisert-nyhetsbilde--En-kvalitativ-studie-av-personaliserte-algoritmer-i-nettaviser.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata