Hide metadata

dc.contributor.authorBråten, Sofie
dc.date.accessioned2020-09-21T23:56:46Z
dc.date.available2020-09-21T23:56:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBråten, Sofie. Er dataspill en game-changer?. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79845
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfag. Med den kommende fagfornyelsen er både digitale ferdigheter og det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap aktuelle. Dataspillet «Snasen kommune» kan tas i bruk i samfunnsfagundervisningen for å undervise i disse temaene. Denne oppgaven er en kvalitativ studie om hvilke muligheter og utfordringer som oppstår når man tar i bruk dataspill i samfunnsfagundervisningen. Problemstillingen lyder derfor som følger: Hvilke muligheter og utfordringer ligger i å bruke et dataspill i samfunnsfagundervisning knyttet opp mot temaene medborgerskap og lokaldemokrati? Målet med oppgaven er å bidra med ny kunnskap om bruk av dataspillet Snasen kommune i samfunnsfagundervisning. Denne undersøkelsen har brukt en kvalitativ tilnærming til problemstillingen. Det har i forbindelse med oppgaven blitt gjennomført observasjon av en klasse på 8.trinn som har hatt et undervisningsopplegg hvor dataspillet Snasen kommune blir brukt. I tillegg er det gjennomført intervju av læreren og åtte elever fra klassen. Observasjon og intervju utgjør dermed empiren som er utgangspunktet for oppgaven. Analysen tar utgangspunkt i kodingen av datamaterialet. Diskusjonen fortsetter med bruk av funnene fra analysen sett i lys av oppgavens teoretiske rammeverk. Oppgaven tar utgangspunkt i medborgerskapsbegrepet sett i lys av Sætra og Strays (2019) tre idealtyper for medborgerskap. Dataspill som verktøy i undervisningen blir presentert basert på teori av Gee (2007) og andre. Studien kommer med et bidrag til samfunnsfaglærere som ønsker å undersøke muligheten for å ta i bruk dataspill i undervisningen. Dermed kan lærere vurdere de ulike mulighetene og utfordringene basert på denne studien, og eventuelt tilpasse bruken av dataspill til de individuelle klassene.nob
dc.language.isonob
dc.subjectlokaldemokrati
dc.subjectsamfunnsfag
dc.subjectdataspill
dc.subjectmedborgerskap
dc.subjectSnasen kommune
dc.titleEr dataspill en game-changer?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:16Z
dc.creator.authorBråten, Sofie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82668
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79845/1/masteroppgave_sofie_braten_SDID4009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata