Hide metadata

dc.contributor.authorVidhammer, Sunniva Sneis
dc.date.accessioned2020-09-21T23:56:29Z
dc.date.available2020-09-21T23:56:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVidhammer, Sunniva Sneis. Arbeid mot rasisme og diskriminering i skolen. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79837
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere ved en Benjaminprisvinnende skole forstår begrepene rasisme og diskriminering, og videre hvordan de beskriver arbeidet mot og med rasisme og diskriminering i klasserommet, og generelt på skolen. Det legges i oppgaven til grunn at skolen og samfunnsfaget er viktig arenaer i forebyggingen av fordommer, rasisme, diskriminering og andre antidiskriminerende holdninger. Med et kvalitativt forskningsdesign, der semi-strukturerte intervjuer med fem samfunnsfaglærere blir brukt som innsamlingsmetode, vektlegger oppgaven lærernes subjektive forståelser, erfaringer og beskrivelser av begrepene og arbeidet. Analysen av intervjumaterialet viser at lærerne har flere likhetstrekk i sine forståelser av begrepene rasisme og diskriminering. Samtidig fremkommer det likevel litt ulike forståelser av rasismebegrepet spesielt, hvor ulikhetene både ligger i om begrepet kobles til en tradisjonell eller nyrasisme-definisjon, men også om forståelsen plasserer seg innenfor individuelle eller strukturelle perspektiver. I materialet kan man se antydninger til at lærernes forståelse på noen områder har innvirkning på hvordan de beskriver arbeidet med og mot rasisme og diskriminering i klasserommet, blant annet gjennom hva de vektlegger i arbeidet med elevers medborgerskap. Et annet hovedfunn er at lærerne knytter rasisme- og diskrimineringstematikken til elevenes egne erfaringer og identitetsforståelse på den ene siden, og til medborgerskap, kritisk tenkning og endringsperspektiver på den andre siden. Lærerne beskriver at de ønsker å ruste elevene til å leve i et mangfoldig samfunn, å gi dem ferdigheter til å kjenne igjen og takle ulike former for rasisme og diskriminering, samt å kunne bidra til positiv endring for seg selv og andre. Når det gjelder arbeidsmåter i faget, fremheves samtale, diskusjon og bruk av perspektivtaking. Videre knyttes noe av arbeidet mot rasisme og diskriminering til håndteringen av ulike utsagn og holdninger i klasserommet, samt til et utstrakt relasjonsarbeid, både i klasserommet og generelt på skolen, der blant annet toleranse og fellesskap nevnes som viktige momenter.nob
dc.language.isonob
dc.subjectrasisme
dc.subjectdiskriminering
dc.subjectsamfunnsfag
dc.titleArbeid mot rasisme og diskriminering i skolennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:15Z
dc.creator.authorVidhammer, Sunniva Sneis
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82665
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79837/14/SDID4009-Masteroppgave-Sunniva-Sneis-Vidhammer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata