Hide metadata

dc.contributor.authorHandeland, Ingrid
dc.date.accessioned2020-09-21T23:55:58Z
dc.date.available2020-09-21T23:55:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHandeland, Ingrid. Classroom discourse in L2 English instruction: A video study of teacher questions and responses in lower secondary classrooms.. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79823
dc.description.abstractDet å få elever til å involvere seg i helkassesamtaler på engelsk gir dokumentert lingvistisk og sosialt læringsutbytte for deres utvikling av engelsk som andrespråk. Tidligere forskning på undervisning og læring av fremmedspråk har dokumentert hvordan lærere bruker spørsmål og respons for å organisere, styre og motivere elever i helklassesamtaler. For å bidra med verdifull informasjon om hvordan engelsklærere kan sørge for å gi elever mulighet til å delta i helklassesamtaler, undersøker dette masterprosjektet hva som kjennetegner læreres spørsmål og responser i 8 nøye utvalgte 15-minutters undervisningssekvenser, valgt ut blant 60 videofilmede engelsktimer i Norge. Målet med denne studien er å undersøke om disse undervisningssekvensene tydeliggjør hvilke spørsmål og responser lærere bruker for å gi elever mulighet til å delta i fordelaktige helklassesamtaler, og diskutere hvorvidt de avdekkede karakteristikkene portretterer dialogic teaching (Alexander, 2017). Videoopptakene av helklassesamtalene som ble observert og analysert kvalitativt med en abduktiv tilnærming i dette prosjektet, ble valgt ut blant de mange videoene i Linking Instruction and Student Experiences (LISE)-prosjektet ved Universitetet i Oslo. Videomaterialet hadde i forkant av dette masterprosjektet blitt delt inn i sekvenser på 15 minutter, og kodet med et tall mellom 1 og 4 i ulike kategorier av sertifiserte PLATO-kodere. Disse kodene ble brukt i utvalgsprosedyren i dette masterstudiet. Det hensiktsmessige utvalget identifiserte åtte undervisningssekvenser med den høyest mulige skåren (4) innen Classroom Discourse-kategorien, som avbildet helklassesamtaler av god kvalitet. Et av hovedfunnene i dette masterprosjektet er at lærerne gav flere responser (n=302) enn spørsmål (n=70) i de utvalgte helklassesamtalene, og flesteparten av disse responsene var positive evalueringer av elevenes utsagn. Det ble også avdekket et flertall av åpne (40% av alle spørsmål fra lærer) og autentiske spørsmål (30%), hvilke er ofte funnet i dialogic teaching. Disse spørsmålene var ikke jevnt distribuert over hele utvalget av helklassesamtaler. Dette studiet rapporterer også om en stor andel positive vague evaluative responses (30% av alle lærerresponser) og revoicings (29%) – disse var mer jevnt distribuert over videosekvensene og påstått å bidra til dialogic teaching.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectcollaborative dialogue
dc.subjectsecond language learning
dc.subjectwhole-class teaching
dc.subjectdialogic teaching
dc.titleClassroom discourse in L2 English instruction: A video study of teacher questions and responses in lower secondary classrooms.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:13Z
dc.creator.authorHandeland, Ingrid
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82938
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79823/1/EDID4009_IHandeland.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata