Abstract
Denne masteroppgaven undersøker muntlige tilbakemeldingspraksiser i engelsk på ungdomstrinnet, ved å analysere videoopptak av engelsktimer for å identifisere hva som karakteriserer effektiv tilbakemelding. Videodataene er del av forskningsprosjektet Linking Instruction and Student Experiences (LISE) ved Universitetet i Oslo, designet av Professor Kirsti Klette og ledet av førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik. Jeg identifiserte 12 timer i seks klasserom hvor effektive tilbakemeldinger ble gitt, både på 9. trinn, og 10. trinn. Disse timene ble videre analysert for å undersøke hva som karakteriserte effektive tilbakemeldinger, innholdet i tilbakemeldingene, og de klasseromssituasjonene der disse tilbakemeldingene ble gitt. Mine funn indikerer at effektive tilbakemeldinger ble gitt mest i individuelle en-til-en situasjoner mellom læreren og eleven i løpet av en skriveprosess. Videre, ble disse tilbakemeldingene hovedsakelig gitt når både læreren og elevene var aktive i tilbakemeldingsprosessen. Jeg identifiserte en fire-punkts struktur i disse tilbakemeldingssituasjonene, som besto av at: (1) læreren gir elevene vurderingskriterier, (2) læreren bruker disse kriteriene i sine individuelle tilbakemeldinger, (3) elevene bruker kriteriene i hverandrevurderinger, og (4) læreren følger opp hverandrevurderingen ved å sjekke elevenes bruk av vurderingskriteriene. Dessuten ga lærerne spesifikke tilbakemeldinger på elevenes tekster, og brukte oppfølgingsspørsmål og reflekterende spørsmål i dialog med elevene før de ga fremovermeldinger med forslag til forbedringer. Til slutt, viste funnene mine at effektive tilbakemeldinger ble gitt når lærerne besvarte oppgaverelaterte spørsmål eller ga informasjon ved å bruke modelltekster, annet materiell, eller ved å repetere og utdype elevers svar på spesifikke oppgaver. Basert på disse funnene, argumenterer jeg for at engelsklærere bør vurdere å ta i bruk flere dialogiske tilbakemeldingssituasjoner som involverer både lærer og hverandrevurdering for å utvikle elevenes forståelse av tilbakemeldinger og dens bruksområder til å utvikle en dypere forståelse for læring. I tillegg kan det å introdusere kritiske spørsmål og modelltekster hjelpe elevens læringsprosess.