Hide metadata

dc.contributor.authorSingstad, Juliane Lauen
dc.date.accessioned2020-09-21T23:55:43Z
dc.date.available2020-09-21T23:55:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSingstad, Juliane Lauen. Math Trails og modellering. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79816
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker elevers modelleringsarbeid i et utendørs, objektrelatert undervisningsopplegg. Modellering handler om å knytte virkeligheten og matematikken sammen ved å gjøre et reelt problem matematisk, for så å tolke den matematiske løsningen i lys av virkeligheten. Skolen i dag er i endring for å gjøre matematikkfaget mer relevant og virkelighetsnært, og kan dra stor nytte av modelleringsundervisning nettopp av den grunn. Når modellering også blir en relativt viktig del av Fagfornyelsen, blir det desto viktigere å følge med på utviklingen i klasserommene. Så langt er det relativt få utarbeidede eksempler for lærere å integrere matematisk modellering i norsk matematikkundervisning. Tavleundervisning er mest utbredt, til tross for at det ikke nødvendigvis er den beste undervisningsformen. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg som skal være et alternativ til tavleundervisning. Ved å undersøke hvordan elever arbeider med undervisningsopplegget “Math Trails”, ønsker jeg å undersøke hvilke modelleringsprosesser elevene går gjennom samt hvordan undervisningsopplegget påvirker modelleringsarbeidet på ulike måter. Problemstillingen er som følger: Hva kjennetegner elevers arbeid med modellering i undervisningsopplegget «Math Trails»? For å kunne besvare det spørsmålet ble ni matematikkelever i 1P filmet mens de arbeidet med undervisningsopplegget. Elevene samarbeidet i grupper, og løste tre oppgaver med modelleringsaktiviteter. Videomaterialet ble senere analysert med en deduktiv og en induktiv tilnærming for å nyansere problemstillingen min. Resultatene viser en forskjell mellom elevenes valg av modelleringsruter, samt hvor mye tid som ble brukt per delprosess i modelleringssyklusen. Resultatene viser også at det å bruke mobiltelefonen kan være til hjelp der elevene forstår seg på fremgangsmåten og har en anelse om utfallet, men kan være til hinder i de tilfellene elevene for eksempel støter på begrepsbarrierer eller innehar manglende hjelpemiddelkompetanse. Formålet med denne studien er å bidra med empirisk forskning i et forskningsgap som går ut på at det er mye forskning på hva modellering er, men lite forskning både på hvordan elever jobber med undervisning og hvordan det best kan implementeres i undervisningen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMath Trails og modelleringnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:12Z
dc.creator.authorSingstad, Juliane Lauen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82720
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79816/1/JulianeSingstad_MASTER2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata