Hide metadata

dc.contributor.authorReda, Fatima
dc.date.accessioned2020-09-21T23:55:32Z
dc.date.available2020-09-21T23:55:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationReda, Fatima. Arabisk i norskundervisningen – En studie om tilrettelegging for inkludering av tospråklige elever. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79811
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om arabisktalende elever i norskundervisningen. I dag er det en økende andel tospråklige elever i skolen, og dette gir mangfoldige klasserom med ulike behov for tilrettelegging. I Norge har alle elever rett til tilpasset opplæring og å inkluderes i et læringsfellesskap (Opplæringslova, 1998). Tospråklige elever som lærer norsk som et andrespråk, har andre behov enn elever som lærer norsk som et førstespråk eller simultant med et annet språk. Det er derfor viktig å få innsikt i hvordan norsklærere tilrettelegger for en inkluderende undervisning. Formålet med denne mikroetnografiske studien har vært å få kunnskap om hvordan to skoler legger til rette for inkludering av tospråklige elever med arabisk som morsmål i norskundervisingen. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan legges det til rette for inkludering av tospråklige elever med arabisk som morsmål i norskundervisningen? Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign bestående av deltakende observasjon og semistrukturerte intervjuer som primærdata. Deltakerne er fordelt på to ungdomsskoler, en offentlig og en privat, og består av tre grupper fra skolens hierarki: ledelse, lærere og elever. Den tematiske analysen viser tre hovedfunn. Det første hovedfunnet er at undervisning i mindre grupper, som for eksempel tospråklig fagopplæring, betraktes spesielt av skoleledelsen som en god måte å tilrettelegge på for å inkludere tospråklige elever med arabisk som morsmål i norskundervisningen. Norskundervisningen har en overvekt av enspråklige undervisningsstrategier, og der benytter norsklærerne seg av visuelle hjelpemidler for å tilpasse undervisningen til elevenes språklige nivå i klasserommet. Dette er bevisste strategier som blir brukt for å inkludere de tospråklige elevene både i helklasse og i gruppeundervisning. Det siste funnet er at norskundervisningen ikke legger til rette for bruk av arabisk, noe som skaper en negativ assosiasjon til morsmålet og fører til en opplevelse av ekskludering blant de tospråklige elevene. Som en følge av dette viser studien at det er behov for en bevisstgjøring av hvordan norsklærere kan bruke elevers morsmål som en ressurs i undervisningen.nob
dc.description.abstractThis master's thesis is about Arabic-speaking students in Norwegian. Today, there is an increasing number of bilingual students in school, and this provides diverse classrooms with different needs for facilitation. In Norway, all students have the right to an education which is adapted to their needs, and to be included in a learning community (Education Act, 1998). Bilingual students who learn Norwegian as a second language have different needs than students who learn Norwegian as a first language or simultaneously with another language. It is therefore important to gain insight into how Norwegian teachers organize inclusive education. The purpose of this microethnographic study has been to construct new knowledge about how two schools work ton including of bilingual students with Arabic as their mother tongue in Norwegian language teaching. The research question reads as follows: How is it possible to include the bilingual students with Arabic as their mother tongue in Norwegian language teaching? The thesis uses a qualitative research design consisting of participant observation and semi-structured interviews as their primary data. Participants are divided into two secondary schools, one public and one private, and consist of three groups from the school's hierarchy: management, teachers and students. The thematic analysis shows three main findings. The first major finding is that teaching in small groups, such as bilingual subject teaching, is especially regarded by the school management as a good way of facilitating the inclusion of bilingual students with Arabic as their mother tongue in Norwegian education. The second finding is that Norwegian teaching has a predominance of monolingual teaching strategies, where the Norwegian teachers use visual aids to adapt the teaching to the pupils' linguistic level in the classroom. These are deliberate strategies that are used to include the bilingual students both in full class and in group teaching. The last finding is that Norwegian education does not facilitate the use of Arabic, which creates a negative association with their mother tongue and leads to an experience of exclusion among the bilingual students. As a result, the study shows that there is a need to raise awareness of how Norwegian teachers can use the students’ mother tongue as a resource in teaching.eng
dc.language.isonob
dc.subjectInkludering
dc.subjecttransspråking
dc.subjecttospråklig fagopplæring
dc.titleArabisk i norskundervisningen – En studie om tilrettelegging for inkludering av tospråklige elevernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:12Z
dc.creator.authorReda, Fatima
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82933
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79811/1/Reda_Master-i-norskdidaktikk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata