Hide metadata

dc.contributor.authorHagen, Andrea
dc.date.accessioned2020-09-21T23:55:23Z
dc.date.available2020-09-21T23:55:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHagen, Andrea. IGP-metodens tapte mulighetsrom – Hvilke muligheter og utfordringer oppstår når IGP blir brukt som metode for diskusjon av tekster i norskfaget?. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79807
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å finne ut hvilke muligheter og utfordringer IGP (Individuell – Gruppe – Plenum) har som metode når det gjelder diskusjon av tekster i norskfaget. Studien baserer seg på en antagelse om at IGP-metoden har et mulighetsrom som går tapt. Problemstillingen for studien er følgende: Hvilke muligheter og utfordringer oppstår når IGP blir brukt som metode for diskusjon av tekster i norskfaget? Studien baserer seg på observasjon og tekstanalyse av én gjennomføring av IGP-metoden, i én VG1-klasse. Teori, tidligere forskning og til en viss grad mine funn viser hvordan IGP-metoden gir muligheter til å reflektere rundt de samme temaene i flere faser, og dermed oppnå en rik forståelse av tekster. Metoden har også vist seg å ha muligheter til å gi elevene ny innsikt gjennom arbeid i ulike faser, et fellesskap hvor de kan bevege seg mot felles forståelse og høy grad av refleksjon. Samtidig har studiens funn, i samsvar med teori og tidligere forskning, vist hvor utfordrende det kan være å fremme utvikling og begrunnelse av forståelse for alle elever, og hvordan elever kan streve med å se hva som er verdt å videreføre mellom de ulike fasene. Det har også blitt vist til hvor utfordrende det kan være å nå den ønskede samtaleformen hvor elevene er kritiske og konstruktive til hverandres idéer, og dermed at dette mulighetsrommet ser ut til å gå tapt. I diskusjon av hvordan de beskrevne mulighetene kan nås, har svaret gjennomgående sett ut til å være mer øvelse i å gjennomføre slike aktiviteter, slik at man oppnår bredere erfaring. En nøyere avklaring av hvordan slike samtaler skal gjennomføres har også sett ut til å være en mulig løsning, da dette kan være utfordrende for både lærere og elever. Studiens sterkeste didaktiske implikasjon ser ut til å være at læreren må legge opp til mer øvelse i hvordan læringsfremmende dialoger om tekster gjennomføres i de ulike fasene av IGP-metoden, og hvordan ulike perspektiver burde videreføres mellom de ulike fasene, slik at mulighetsrommet ikke går tapt.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleIGP-metodens tapte mulighetsrom – Hvilke muligheter og utfordringer oppstår når IGP blir brukt som metode for diskusjon av tekster i norskfaget?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:11Z
dc.creator.authorHagen, Andrea
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82941
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79807/1/Master_Hagen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata