Hide metadata

dc.contributor.authorIversen, Marie Blix
dc.date.accessioned2020-09-21T23:55:16Z
dc.date.available2020-09-21T23:55:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationIversen, Marie Blix. Muntlig vurdering, hva er viktig? En kvalitativ studie av fem norsklæreres vurderingspraksis i muntlig. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79804
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke norsklæreres vurderingspraksis av norsk muntlig. Dette er et emne som har vært forsket lite på, og jeg ønsker derfor å bidra med mer informasjon til dette emnet. Problemstillingen jeg arbeider ut ifra er: Hva vektlegges når lærere skal vurdere muntlige framføringer i norsk? I min studie undersøker jeg hva lærerne ser etter når de skal vurdere norsk muntlig, og hvordan de jobber for å få vurdert elevenes muntlige kompetanse. Metoden jeg har benyttet for å få svar på min problemstilling er intervju av fem norsklærere på vg3, fra fire forskjellige skoler. Intervjuene ble transkribert og er utgangspunktet for en innholdsanalyse av intervjudataene. Studien baserer seg på teori om muntlighet, vurdering og tidligere forskning gjort på området muntlig vurdering. Analysen viser at lærerne legger vekt på å kunne formidle innhold og at elevene er presise i formuleringene de har og fagkunnskapen de viser. Jeg fant lærerne jeg intervjuet hovedsakelig benyttet seg av framføringer og fagsamtaler, og det var noen forskjeller i hva de så etter i de to vurderingssituasjonene. I framføringer var det viktig at eleven hadde et godt faglig innhold som var gjennomarbeidet. Om faglig innhold var en fellesnevner blant informantene, representerte de også to ytterpunkter. En lærer mente at det å kunne «ta rommet» ikke betydde noe, mens en annen lærer synes dette var viktig for at eleven skulle få høy måloppnåelse. Når det gjelder fagsamtalen skal elevene vise hva de kan, men kunnskapen trenger ikke være gjennomarbeidet og strukturert på samme måte som i en framføring. Lærerne er opptatt av at fagsamtalen forbereder eleven på eksamen, samtidig som de får mulighet til å undersøke hva eleven faktisk kan gjennom spørsmål. To av lærerne nevner at de er opptatt av at samspillet i fagsamtalen også er noe de vektlegger. Til slutt i oppgaven vil didaktiske implikasjoner bli diskutert.nob
dc.language.isonob
dc.subjectvurderingspraksis
dc.subjectmuntlige ferdigheter
dc.subjectnorsk
dc.subjectmuntlig vurdering
dc.titleMuntlig vurdering, hva er viktig? En kvalitativ studie av fem norsklæreres vurderingspraksis i muntlignob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:11Z
dc.creator.authorIversen, Marie Blix
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82666
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79804/8/Iversen--Marie-B.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata