Hide metadata

dc.contributor.authorDubois, Cecilie Haugstøl
dc.date.accessioned2020-09-21T23:54:32Z
dc.date.available2020-09-21T23:54:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationDubois, Cecilie Haugstøl. Henrik Sørensens portrettkunst sett i relasjon til modernismen og vennskapet med Pär Lagerkvist. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79784
dc.description.abstractI mitt masterprosjekt har jeg fulgt den norske maleren Henrik Sørensens formale endringer ved å gjennomgå hans portretter i perioden fra 1904 til 1949. Mitt empiriske materiale er først og fremst Henrik Sørensens to portretter av den svenske forfatteren Pär Lagerkvist. Jeg har valgt å dele den aktuelle perioden for undersøkelsen inn i to deler. Den første delen strekker seg fra et selvportrett malt i 1904 og frem til det første portrettet Sørensen malte av Pär Lagerkvist i 1920-21. Den neste perioden strekker seg frem til det seneste Lagerkvist-portrettet som Henrik Sørensen malte i 1947-49. Jeg har sett på hvilken måte portrettene endrer formspråk og innhold over tid. Jeg har lett etter en mulig påvirkning fra andre kunstnere både i Norge og i utlandet. Jeg har undersøkt i hvilken grad tidens idéer og hendelser i samfunnet for øvrig har hatt innvirkning på Henrik Sørensens kunst. De ulike kunstneriske strømningene i tiden gjenspeilte seg i Henrik Sørensens kunstneriske uttrykk, noe som setter ham og hans kunst inn i en internasjonal sammenheng. Det nasjonale aspektet trer også frem i Sørensens portretter, og i denne sammenheng også den norske koloritten. I tillegg til studier av et utvalg av Henrik Sørensens portretter, har jeg i denne oppgaven også valgt å omtale hans to store dekorasjonsarbeider i henholdsvis Linköping domkirke og i Folkeforbundets fredspalass i Genève, for på denne måten å kunne dokumentere kunstnerens tro på fred og forsoning i verden. I tillegg er Henrik Sørensens bilder for den norske ambassaden i Stockholm omtalt. Henrik Sørensens og den svenske forfatteren Pär Lagerkvists nære vennskap og deres felles interesse for kunst og litteratur er behandlet i denne avhandlingen. Likeledes har jeg omtalt den kunstneriske inspirasjonen de fant hos hverandre. Det har vært viktig å hente frem Henrik Sørensens og Pär Lagerkvists felles tro på et humanistisk samfunn, en tro på et pasifistisk tankegods, og ikke minst troen på menneskeheten. Disse tanker og idéer har ofte kommet til uttrykk i Henrik Sørensens malerkunst og i Pär Lagerkvists forfatterskap. I denne oppgaven har jeg tatt med en del sitater. Det er et bevisst valg ettersom disse gir et bilde av henholdsvis Henrik Sørensens og Pär Lagerkvists hengivenhet og respekt for hverandre, i det sitatene fremstår som en form for direkte tale. Oppgaven inneholder også noen av Pär Lagerkvists dikt, ettersom jeg anser dem som relevante og fordi de har en viss tilknytning til Henrik Sørensens malerier.nob
dc.language.isonob
dc.subjectHenrik Sørensen
dc.subjectPär Lagerkvist
dc.subjectportrettkunst
dc.subjectnorske ambassaden i Stockholm utsmykning
dc.subjectLinköping domkirke utsmykning
dc.subjectmodernismen
dc.subjectfredspalasset i Genève
dc.titleHenrik Sørensens portrettkunst sett i relasjon til modernismen og vennskapet med Pär Lagerkvistnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:08Z
dc.creator.authorDubois, Cecilie Haugstøl
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82682
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79784/1/Masteroppgave-ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata