Hide metadata

dc.contributor.authorLarsen, Ane
dc.date.accessioned2020-09-21T23:53:39Z
dc.date.available2020-09-21T23:53:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLarsen, Ane. Bærekraftdidaktikk i fagfornyelsen - Samfunnsfaglæreres nøkkelaspekter for en «bærekraftig bærekraftdidaktikk». Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79759
dc.description.abstractBærekraftig utvikling står fra høsten 2020 som overordnet tverrfaglig tema på norske videregående skoler og som kjerneelement i fellesfaget samfunnskunnskap. Bærekraftdidaktikk har ikke til nå hatt en dominerende plass i norsk skole. Formålet med denne studien var derfor å undersøke hvordan bærekraftig utvikling er forstått og forankret hos samfunnsfaglærere ved videregående skoler utenfor Oslo. Studiens empiriske materiale baserer seg på seks dybdeintervjuer med samfunnsfaglærere på tre ulike videregående skoler. Oppgaven har en todelt problemstilling: 1. Hva kjennetegner samfunnsfaglæreres tanker og refleksjoner om bærekraftig utvikling? 2. Hvilke nøkkelaspekter kan trekkes frem for bærekraftdidaktikk i samfunnskunnskap? Det er i denne studien gjennomført en tematisk analyse av det empiriske materialet. Der den første problemstillingen søker å forstå fenomenet slik det er beskrevet fra lærerne, blir tre hovedtemaer gjeldende for analyse og diskusjon. Temaene tar for seg lærernes forståelse og erfaringer fra bærekraftsundervisning, tverrfaglighet i bærekraftdidaktikk samt elevenes engasjement fra lærernes perspektiver. De tre hovedtemaene danner følgelig grunnlaget for den andre delen av problemstillingen. Nøkkelaspektene opptrer i denne sammenheng som en abstraksjon fra analysen, og peker på viktige aspekter for videre arbeid med bærekraftdidaktikk gjennom fagfornyelsen. Lærernes forståelse av bærekraftig utvikling viser seg sterkt knyttet opp mot FN og UNESCO sitt arbeid bærekraftig utvikling som begrep og satsning på utdanning for bærekraftig utvikling. Studien finner samtidig at få av lærerne føler de har bred erfaring fra bærekraftdidaktikk, og omtaler eventuell undervisning som en utdanning om bærekraftig utvikling. Dette viser at lærerne har et faktabasert anliggende når det kommer til bærekraftig utvikling, og peker på konkrete kompetansemål til fordel for en overordnet bærekraftdidaktikk. Lærerne stiller seg positive til satsningen på bærekraftig utvikling i fagfornyelsen, og håper den kan åpne for større prosjekter og en økt tverrfaglig satsning. Strukturelle endringer må imidlertid til og nøkkelaspektene setter lys på noen viktige momenter for dette arbeidet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleBærekraftdidaktikk i fagfornyelsen - Samfunnsfaglæreres nøkkelaspekter for en «bærekraftig bærekraftdidaktikk»nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:03Z
dc.creator.authorLarsen, Ane
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82914
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79759/1/Masteroppgave_SDID4009_AneLarsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata