Hide metadata

dc.contributor.authorJohansen, Anne-Tone
dc.date.accessioned2020-09-21T23:53:37Z
dc.date.available2020-09-21T23:53:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationJohansen, Anne-Tone. Demokratisk medborgerskap og muntlig undervisning i samfunnsfag. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79758
dc.description.abstractLudvigsenutvalget la i 2015 frem en rapport hvor demokratisk kompetanse ble løftet frem som en av de sentrale kompetansene elevene skal tilegne seg i skolen (NOU 2015: 8, 2015). I fagfornyelse har opplæringen i demokrati og medborgerskap blitt forsterket og omtalt som en av bærebjelkene, og et gjennomgående trekk for skolens virksomhet (Kunnskapsdepartementet, 2016). Demokratiet i Norge må holdes vedlike av folkelig oppslutning og deltakelse, derfor er det viktig at elver i skolen utdannes til demokratiske medborgere som kan videreutvikle dette demokratiet (NOU 2011: 20, 2011; Kunnskapsdepartementet, 2017). Å utdanne elver til demokratiske medborgere blir derfor en av skolens viktigste oppgaver. Muntlighet sies å ha et særegent potensial til å utvikle demokratiske medborgere, blant annet fordi muntlighet fremmer deltagelse. I dette prosjekt stiller jeg spørsmål om hvordan utvalgte samfunnsfaglærere forklarer sine erfaringer rundt demokratisk medborgerskap og muntlighet i samfunnsfag, og hvilken plass muntlighet har i undervisningen deres. Jeg har intervjuet, og observert undervisningen til to samfunnsfaglærere i ungdomsskolen. Hensikten med å intervjue og observere lærerne har vært å få tilgang til hvordan arbeidet med å utvikle demokratisk medborgerskap gjennom muntlig undervisning gjøres, oppleves og forklares av samfunnsfaglærere. Lærerne i datamaterialet mitt viser at de er opptatt av å føre en undervisning som utvikler elevenes demokratiske medborgerskap. Begge lærerne har mye innslag av muntlighet i undervisningen. De tar i bruk ulike muntlige undervisningsaktiviteter hvor muntlighet blir et verktøy for læring av demokratiske verdier, kommunikasjonsferdigheter, utviklingen av et meningsmangfold, kritisk tenking, undersøkning av problemstillinger fra ulike sider, kompromissbygning og håndtering av uenighet. I denne oppgaven kommer jeg frem til at muntlig deltagelse i undervisningen er av stor betydning for elevers utvikling av demokratisk medborgerskap, og at samfunnsfaglærere som er bevist sin praksis, benytter seg av mange ulike muntlige metoder og som ikke er redd for å prøve ut og reflektere rundt egen praksis kan oppfylle oppdraget om å forberede elvene på et aktivt liv som demokratiske medborgere.nob
dc.language.isonob
dc.subjectDemokratisk medborgerskap
dc.subjectmuntlighet
dc.subjectsamfunnsfag
dc.titleDemokratisk medborgerskap og muntlig undervisning i samfunnsfagnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-22T23:54:03Z
dc.creator.authorJohansen, Anne-Tone
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82913
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79758/1/Masteroppgave_Johansen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata