dc.contributor.author | Børset, Karl Helge | |
dc.date.accessioned | 2020-09-18T23:47:21Z | |
dc.date.available | 2020-09-18T23:47:21Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Børset, Karl Helge. vår tids farskap: fortellinger om farskapet fra 1970 til 2020. Master thesis, University of Oslo, 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/79514 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om vår tids farskap. Jeg ønsket å finne ut om fedres egne fortellinger skilte seg fra forestillingene om farskapet som ble fremmet ovenfra av stat og samfunn. Jeg har tatt utgangspunkt i fortellinger om farskapet i politiske dokumenter og farskapslitteratur fra ca. 1970 til 2000 og kvalitative intervjuer med menn som ble fedre etter 1987. Kapittel to tar for seg kulturelle forestillingene om farskapet fra 70-tallet og fremover. I de politiske dokumentene bygges fedrene gradvis opp som omsorgspersoner, men forsørgerrollen er fortsatt del av den underliggende forestillingen. Farskapslitteraturen tok omsorgsrollen for fullt etablerte og var mer opptatt av å fremme en handlende far som var likestilt med mor i foreldreskapets praktiske oppgaver. I intervjuene var fedrene var opptatt av å vise at de var sammen med barna på barnas premisser, slik kunne de vise avstand til husmorsgenerasjonens farskapsideal. Det temaet fedrene fant lettest å snakke om var hverdagslige praktiske oppgaver. Det var et ukontroversielt tema som kunne være en inngang til dypere forestillinger. Fedrene så også ut til å ha en forestilling om at organisering av familielivet var avhengig av morens livsvalg og ønsker. Det kan ha vist seg å være lettere å få «vellykkede» fedre til å stille til intervju, basert på hvordan utvalget var sammensatt. Samlet viser intervjuene og de skriftlige kildene at fedrene klart identifiserte seg med normene for et tilstedeværende farskap. Selv om praksisen varierte, så ga flere uttrykk for at samfunnets forestillinger var mer tradisjonelle enn deres egne, enn at de måtte tilpasse seg nye idealer. Til slutt argumenteres det i epilogen for at farskapets historie kan egne seg godt i historieundervisningen som et avsluttende arbeid for VG3 elever myntet på å lære å lese historisk dokumenter og søke i digitale arkiver, samt å lære kritisk tenkning og etisk bevissthet. Farskapets historie fungerer som en inngang til arbeid med dokumenter og farskapslitteratur. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | farskap | |
dc.subject | omsorg | |
dc.subject | kjønnsroller | |
dc.subject | forsørgerroller | |
dc.subject | fortellinger | |
dc.subject | fedre | |
dc.title | vår tids farskap: fortellinger om farskapet fra 1970 til 2020 | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2020-09-19T23:45:59Z | |
dc.creator.author | Børset, Karl Helge | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-82618 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79514/1/his4095l-b-rset.pdf | |