dc.contributor.author | Høst, Vilde Mølmen | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T23:48:14Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T23:48:14Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Høst, Vilde Mølmen. Mot en grønnere praksis. Master thesis, University of Oslo, 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/79279 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvordan vi som designere kan støtte opp om unge voksne sin vedlikeholds- og reparasjonspraksis for en mer bærekraftig livsstil, ved å kartlegge utfordringer og muligheter knyttet til tematikken sammen med deltakere fra målgruppen. Vi benytter oss av praksisteori for å bedre forstå hvordan vedlikeholds- og reparasjonspraksiser manifesterer seg hos deltakerne i dag og hvordan vi kan benytte design for å støtte opp om en mer bærekraftig praksis omkring dette. Ved å bruke begrepene mening, kompetanse, materiale og designfantasi, analyserer vi hvordan vedlikeholds og reparasjonspraksis framkommer i hverdagslivet hos våre deltakere. Her ser vi at for å designe for bærekraft, må man forstå hvordan praksiser transformeres og hvordan innovasjon kan utvikles. Samtidig retter vi blikket mot egen designprosess for å nærmere undersøke hvordan en kan jobbe sammen med målgruppen i utviklingen av bærekraftig design. Dette gjør vi gjennom en kontinuerlig analyse av egen prosess og valgene vi tar underveis. Oppgaven starter med en tjenestedesigntilnærming som går over i en deltakende designtilnærming. Dette for å få en dypere forståelse for målgruppen ved å inkludere dem som deltakere i designprosessen. Ved å benytte generative metoder sammen med deltakerne undersøker vi hvordan vi kan tilrettelegge for co-creation i en deltakende designprosess. Vi viser til at designprosessen kan fremstå som fuzzy ved at den er rotete og uklar, men argumenterer for at dette kan være en styrke dersom en omfavner problemområdets kompleksitet. Todelingen av oppgaven viser seg også i resultatene, hvor vi både utformer designforslag på bakgrunn av innsikt fra designprosessen og funn fra kunnskapen vi erverver gjennom designprosessen. Designforslagene reflekterer våre funn med en intensjon om å støtte og inspirere målgruppen til å ta vare på det de har gjennom vedlikehold og reparasjon av eiendelene sine. Kunnskapen fra designprosessen reflekteres ved at vi presenterer de tre elementene; tillit, engasjement og samarbeid, som vi mener bør være til stede for å kunne tilrettelegge for co-creation. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | co-creation | |
dc.subject | tjenestedesign | |
dc.subject | bærekraftig interaksjonsdesign | |
dc.subject | praksisteori | |
dc.subject | Sustainable interaction design | |
dc.subject | Deltakende design | |
dc.title | Mot en grønnere praksis | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.type | Group thesis | |
dc.date.updated | 2020-09-09T23:47:06Z | |
dc.creator.author | Høst, Vilde Mølmen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-82390 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.type.document | Gruppeoppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79279/1/Masteroppgave_vildehos_annassc.pdf | |