Abstract
I denne masteroppgaven analyserer jeg filmserien til «hele Norges helsesøster»: Hvordan blir psykisk helse representert og på hvilken måte etableres god psykisk helse? Masteroppgaven gir innsikt i hvordan forståelsen av psykisk helse legger føringer for hvilke metoder som blir presentert når god psykisk helse skal etableres. Dette kan være nyttig i forbindelse med den nye læreplanen, som trer i kraft fra høsten 2020, der «folkehelse og livsmestring» skal bli et overordnet og tverrfaglig emne. Utdanningsdirektoratets målsetting med å innlemme folkehelse og livsmestring er å bedre elevenes psykiske (og fysiske) helse. Elevers forståelse av psykisk helse er målstyrt, på lik linje som skolediskursen, som gjør at forståelsen av god psykisk helse er forbundet med å nå endelige mål (Føyn, 2018). Det å mestre livet er ingen målbar kompetanse, derfor drøfter jeg i denne oppgaven om skolediskursen i helhet må utvikle seg, for å kunne møte intensjonen om å bedre elevers psykiske helse. Funnene fra Helsesista forteller noe om hvordan psykisk helse blir oppfattet i vår samtid. Filmserien representerer at psykisk helse er det samme som følelser, der god psykisk helse etableres gjennom håndtering av følelser. Den mest påfallende metoden som blir framstilt i materialet er at man håndterer og bearbeider følelser gjennom å snakke om psykiske utfordringer. Min tekstanalytiske framgangsmåte for denne masteroppgaven består av å avdekke modelleser, stemmer, definisjonsmakt og virkelighetsbilder, for å belyse oppgavens problemstilling. Et funn fra analysen er at filmserien antyder at menn håndterer psykiske utfordringer dårligere enn kvinner. Selvmordsstatistikken er et argument som bygger opp under denne påstanden. I materialet blir det framstilt at menn/gutter trenger hjelp til å snakke om følelser og at dette vil motvirke selvmord. Det er flere diskurser vedrørende psykisk helse som er utbredt i samfunnet, der livsmestringsundervisning bør vise til flere forståelser av temaet. En bred forståelse av psykisk helse medvirker til at elevene blir bevisste på hvilke metoder de tilegner seg for å etablere god psykisk helse.