Hide metadata

dc.contributor.authorFiskodde, Aashild
dc.date.accessioned2020-09-07T23:47:07Z
dc.date.available2020-09-07T23:47:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationFiskodde, Aashild. Digitale læringsverktøy i skolen – men hvordan? En casestudie av implementeringen av Chromebook i Asker-skolene. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79218
dc.description.abstractDigital teknologi har de siste årene blitt tatt stadig mer i bruk innenfor utdanning. Dette har skapt muligheter for utvikling og forbedring av utdanningsfeltet, men også ført med seg usikkerhet rundt hvorvidt digital teknologi i skolen er bra eller ei. Prosessen av å implementere et digitalt verktøy er kompleks. Den går videre fra introduksjon av en innovasjon til at bruken blir mer konsistent og brukerne mer forpliktet (Klein & Sorra, 1996, s. 1057). Bedre forståelse for implementeringsprosessen vil bidra til å dempe usikkerheten rundt den samt være til nytte i fremtidige tilsvarende prosesser. Når det digitale læringsverktøyet er tilgjengelig og satsingen har politisk forankring, hvordan går man da frem med selve implementeringen i praksis? Denne masteroppgaven ønsker å se nærmere på implementeringen av IKT i grunnskolen. Caset oppgaven baseres på er prosjektet med implementering av Chromebook ved barne- og ungdomsskolene i Asker kommune som varte fra 2017-2019. Med ønske om å besvare hovedproblemstillingen «Hvordan sikrer man vellykket implementering av IKT i skolen?» tas det utgangspunkt i relevant teori om og hvordan ledelsen, ildsjeler og lærernes faglige tenkning og verdier påvirker hverandre og selve implementeringen. Det benyttes et triangulært forskningsdesign med intervju, spørreundersøkelse og observasjon som datainnsamlingsmetoder. Dataene er samlet inn av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning som ble hyret inn av Asker Kommune for å følgeforske på implementeringsprosessen. Denne følgeforskningen har produsert store mengder verdifulle data. Tematisk analyse er i denne oppgaven benyttet for å sortere disse dataene. Funnene viser hvor viktig ledelse, lærere og ildsjeler er for implementering på ulike måter. Uklare retningslinjer fra ledelsen ned til lærerne kan vise seg å være et betydelig hinder på vei mot vellykket implementering. Det samme kan sies om tradisjonelle lærere som krever mye opplæring og tid for å bli komfortable med bruken av digitale verktøy. Ildsjelene viser seg også å spille en viktig rolle gjennom deres engasjement og forpliktelse. I tillegg til disse konseptuelle hovedinngangene viser analysen at også andre faktorer er betydningsfulle i implementeringsprosessen. Disse er positiv innstilling, delingskultur, profesjonell utvikling, ressurser, tid og implementeringsklima. En god balanse mellom press og støtte fra rektor, ildsjelers engasjement og hjelp, god delingskultur og en positiv innstilling anses som å bidra til et godt implementeringsklima. Tid og ressurser legger føringer for hvordan prosessen utspiller seg og påvirker dermed alle nevnte faktorer.nob
dc.language.isonob
dc.subjectImplementering
dc.subjectdigitale læringsverktøy
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectIKT
dc.subjectimplementeringsprosess
dc.subjectskole
dc.subjecten-til-en
dc.subjectChromebook
dc.titleDigitale læringsverktøy i skolen – men hvordan? En casestudie av implementeringen av Chromebook i Asker-skolenenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-08T23:47:04Z
dc.creator.authorFiskodde, Aashild
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82313
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79218/1/Digitale-l-ringsverkt-y-masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata