Hide metadata

dc.contributor.authorMillingsjord, Lars Kristian
dc.date.accessioned2020-09-07T23:47:02Z
dc.date.available2020-09-07T23:47:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMillingsjord, Lars Kristian. Verdsetting, entreprenørskap og sosial verdi – en dokumentanalyse av et norsk investeringsselskaps satsing på sosialt entreprenørskap. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79216
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan satsingen til det norske investeringsselskapet Ferd på forretningsområdet sosialt entreprenørskap former selvet feltet og verdien som skapes. Ved å gjøre en dokumentanalyse av Ferds omfattende nettsider om sin satsning på sosialt entreprenørskap undersøkes verdsettingspraksiser, måleverktøy og modifiseringsarbeidet som skjer. Investeringsselskapet Ferd har nemlig i tillegg til sine vanlige kommersielle forretningsområder et eget felt kalt Ferd Sosiale Entreprenører med en årlig kapital på 35 millioner kroner. Oppgaven trekker på teori fra STS, ANT og verdsettingsstudier for å undersøke hvordan sosialt entreprenørskap og sosial verdi formes og reforhandles i et felt som fortsatt er i en etableringsfase. Med utgangspunkt i Schumpeters økonomiske teori undersøkes også entreprenørskapsdelen av sosialt entreprenørskap. Analysen i oppgaven viser hvordan de sosiale entreprenørene havner i et hybridområde mellom det kommersielle og ikke-kommersielle. Dette gjør at feltet preges av et spenne mellom det sosiale og det økonomiske, som også gjør seg gjeldende i verdsettingspraksisene og måling og fremstilling av verdi. Dette henger også sammen med entreprenørens status som utelukkende kommersiell, om man bruker forståelsen til økonomen Joseph Schumpeter. Ferd Sosiale Entreprenører presenterer sosiale resultater for alle de sosiale entreprenørene de har investert i via en nettside som brukes i analysen i denne oppgaven. Der kommer det frem hvordan sosial verdi verdsettes og presenteres gjennom en rekke ulike teknologier som presenterer sosiale resultater på både kvantitativ og kvalitativ måte. Det viser også mangelen på standardisering, og et forsøk på nettopp å skape en standard for hvordan dette skal gjøres. Det økonomiske og kommersielle aspektet ved sosialt entreprenørskap, slik det kommer frem i materialet om Ferd og de sosiale entreprenørene, setter også grenser for hva sosial entreprenørskap er. Det gjør imidlertid også det sosiale. Men grensene på begge sider er likevel noe uavklart og reforhandles på ulike måter i materialet. Materialet viser også hvordan verdsetting og måling av sosial verdi ideelt sett skal brukes for å styre bedriftene. Med andre ord er konsekvensene av disse praksisene avgjørende for den videre aktiviteten. Den sosiale verdien knyttes også opp til og oversettes i visse tilfeller til økonomisk. I ett av tilfellene jeg ser på skaper dette også kontrovers. Ulike krav til måling kan være en forklaring. Sosiale entreprenørskap oppholder seg altså i et uavklart rom, i en hybridtilstand, preget av spenning mellom det sosiale og det økonomiske, og standarder som ennå ikke er satt.nob
dc.description.abstractThis paper is about the investments made from the Norwegian investment company Ferd in the field of social entrepreneurship. The goal of this is to investigate how the material describing their investments in this field also shapes the field itself and the concept of social value. By doing a document analysis of the company’s webpages around this topic, I examine valuation practices, measuring tools and modifications being done. The company has in addition to their traditional commercial investments a yearly capital of 35 million NOK for social entrepreneurship. The paper draws on theoretical concepts and frameworks from the fields of STS, ANT and valuation studies to examine how social entrepreneurship and social value is being shaped and negotiated in a field that is still settling. By also drawing on theory and concepts from Joseph Schumpeter and his theory of economic development the entrepreneurship-part of social entrepreneurship is also being looked at. The analysis in the paper shows how social entrepreneurs end up in a hybrid state between the commercial and the non-commercial. This makes the field characterized by a tension between the economic and the social, which also shows in the practices of valuation, measuring and presentation of value. This is also linked to the status of the entrepreneur in Schumpeters theory as a commercial figure. The company presents the social results of their investments in the field by using a specific website for this purpose, which is used as a big part of the material for this paper. It shows how social value is valuated and presented through a range of technologies presented in both qualitative and quantitative ways. It also shows the lack of standardisation and attempts at bringing forth such standards. The economic and commercial aspects of social entrepreneurship, in the way it is presented in the material about the investment company and the social entrepreneurs, also shape the limits for what social entrepreneurship is. This is also true for the social side of it. The limits on both sides, however, is unclarified and is being negotiated in different ways in the material examined. The material also shows how valuation practices and measuring of social value ideally should be used to govern the further activities of the social entrepreneurships. In one of the cases it also creates controversy, which one the explanations for is the unclarified aspect, and different expectations to the measuring. Social entrepreneurship operates in an unclarified space, in a hybrid state, characterized by the tensions between the social and the economic, and standards not yet being in place.eng
dc.language.isonob
dc.subjectSTS
dc.subjectSosialt entreprenørskap
dc.subjectsosial verdi
dc.subjectANT
dc.subjectøkonomisering
dc.subjectSchumpeter
dc.subjectdokumentanalyse
dc.subjectimpact management
dc.subjectverdsetting
dc.subjectfinansialisering
dc.titleVerdsetting, entreprenørskap og sosial verdi – en dokumentanalyse av et norsk investeringsselskaps satsing på sosialt entreprenørskapnob
dc.title.alternativeValuation, entrepreneurship, and social value - a document analysis of a Norwegian investment company’s investments in social entrepreneurshipeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-08T23:47:00Z
dc.creator.authorMillingsjord, Lars Kristian
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82299
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79216/1/Masteroppgave-TIK-Lars-Kristian-Millingsjord.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata