Hide metadata

dc.contributor.authorSønstelie, Siri Marie Seim
dc.date.accessioned2020-09-07T23:47:00Z
dc.date.available2020-09-07T23:47:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSønstelie, Siri Marie Seim. Mediebransjen i endring – behov for en tydeligere innovasjonspolitikk? - En studie av norsk mediebransje og hvordan politikk påvirker innovasjonsaktiviteten i norske aviser. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79215
dc.description.abstractMediehus over hele verden er inne i en rivende utvikling. Digitaliseringen i dagens samfunn har skapt forstyrrelser og utfordringer. Fremveksten av ny teknologi, en globalisert verden og mediekonvergens har ført til et turbulent medielandskap. I møte med digitaliseringen, ny teknologi og behovet for nye forretningsmodeller, har det vært et økende behov for omstilling, endring og innovasjon. Selv om innovasjon av mange blir sett på som en løsning, er det ikke alle medie- og avishus som har de tilgjengelige ressursene. Denne masteroppgaven ser nærmere på innovasjon i norsk mediebransje, og tar empirisk utgangspunkt i tradisjonelle trykte medier slik som aviser. I tidligere forskning har det blitt pekt på ulike faktorer som påvirker innovasjon i mediebransjen. Reguleringer og politikk er blant disse. I løpet av de siste årene har det vært debatter omkring statlig støtte til mediene, og hvordan denne støtten kan bidra til den nødvendige omstillingen mediene står i og overfor. Oppgaven er derfor en studie av norsk avisbransje og hvordan politikk påvirker innovasjonsaktiviteten i norske aviser. Formålet med denne oppgaven er derfor å skape innsikt og forståelse for hvilken rolle politikk har for innovasjon i norsk mediebransje, og hvordan politikk kan bidra til, eller bremse, økt innovasjonsaktivitet og omstilling. Forskningsprosjektet vil empirisk plassere seg innenfor kvalitativ metode, hvor data primært er innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer med til sammen sju aktører i ledende roller i mediehus og konserner, samt tre aktører tilknyttet norsk politikk. I tillegg er det sekundært innhentet data gjennom en dokumentanalyse, som vil være med på å bygge opp under og tilføre informasjon som ikke nødvendigvis vil kunne fremgå gjennom intervjuer. Hovedfunnene i denne studien kan tyde på at politikk og reguleringer har som en av flere faktorer hatt påvirkning på innovasjon i norsk mediebransje – enten gjennom å bremse eller å drive frem digital utvikling av nye produkter og tjenester. Samtidig har det kommet fram at norsk mediepolitikk i større grad har blitt mer innovasjonsrettet, men at det ikke foreligger noen konkret innovasjonspolitikk. Det er uansett grunnlag for si at utarbeidelsen av den mer innovasjonsrettede mediepolitikken er et resultat av en kompleks prosess, som inkluderer et samspill mellom politiske myndigheter, folkevalgte og bransjen selv.nob
dc.language.isonob
dc.subjectMediebransjen
dc.subjectinnovasjonsstudier
dc.subjectinnovasjon
dc.subjectinnovasjonspolitikk
dc.subjectinnovasjonssystemer
dc.titleMediebransjen i endring – behov for en tydeligere innovasjonspolitikk? - En studie av norsk mediebransje og hvordan politikk påvirker innovasjonsaktiviteten i norske avisernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-08T23:46:59Z
dc.creator.authorSønstelie, Siri Marie Seim
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82317
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79215/1/Masteroppgave_S-nstelie_TIK_2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata