Hide metadata

dc.contributor.authorGimse, Synnøve
dc.date.accessioned2020-09-04T23:47:32Z
dc.date.available2020-09-04T23:47:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGimse, Synnøve. Et reklameshow? En studie av Statoils satsing på havvindkraft, 2005-2017. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79159
dc.description.abstractI 2005 kjøpte Hydro seg inn i havvindkraftprosjektet Sheringham Shoal og var i gang med utviklingen av Hywind, et konsept for flytende vindmøller. Etter fusjonen i 2007 ble disse prosjektene en del av Statoil. Denne oppgaven undersøker en hypotese om at Statoils primære motivasjon bak havvindkraftsatsingen i perioden 2005-2017 var omdømmebygging. I strategien Statoil lagde for fornybar energi i perioden rundt fusjonen var lønnsomhet vektlagt. Det er mulig at konsernledelsen overdrev lønnsomhetsargumentet i sin kommunikasjon til styret, men kildematerialet tyder ikke på dette. Utviklingen av Hywind ser ut til å være motivert av omdømmebygging i ganske stor grad, men lønnsomhet som motivasjon stod også sterkt. Når det gjelder Sheringham Shoal ser det ut som at kompetansebygging var den primære motivasjonen bak dette prosjektet ettersom Statoil ønsket å benytte prosjektet til å motta flere lisenser. I sum tyder funnene i denne oppgaven på at Statoils primære motivasjon for satsingen på havvindkraft var å bygge kompetanse og omdømme, for så å opparbeide lønnsomhet på sikt.nob
dc.description.abstractIn 2005 Hydro bought Sheringham Shoal, an offshore wind park project. At the same time the company worked on the development of Hywind, a concept for floating wind turbines. After a merge in 2007 these projects became a part of Statoil. This thesis explores to what extend Statoil’s main motivation behind its commitment to offshore wind power in the period 2005-2017 was building reputation. The strategy for renewable energy Statoil developed around the time of the merge shows an emphases on profitability. It is possible that this argument was exaggerated, because the administration wanted the board’s to approval. However the sources do not support this. The development of Hywind seemed to be motivated by building reputation, but there is no indication that this motivation was stronger than profitability. Sheringham Shoal on the other hand seemed to be motivated by building competence, because the company wanted to use the project to gain new licenses. Over all this thesis has found that the motivation behind Statoil’s offshore wind power commitment seemed to be to build competence and reputation first, enabling high profit projects in the long term.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleEt reklameshow? En studie av Statoils satsing på havvindkraft, 2005-2017nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-05T23:46:10Z
dc.creator.authorGimse, Synnøve
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82266
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79159/1/Gimse_Synn-ve_master_2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata