Hide metadata

dc.contributor.authorSkau, Øystein
dc.date.accessioned2020-09-04T23:46:09Z
dc.date.available2020-09-04T23:46:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSkau, Øystein. Mentorordning for nytilsatte rektorer. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79136
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie der jeg undersøker hvilke erfaringer nytilsatte rektorer har med deltagelse i et mentorprogram. Studien ser også på hvordan skoleeier legitimerer og designer et slik mentorprogram. Studien er basert på seks intervjuer, fire intervjuer med rektorer og to intervjuer med representanter fra skoleeier. Alle informantene er hentet fra samme kommune og har deltatt eller jobber med det aktuelle mentorprogrammet i kommunen. Som teorigrunnlag benyttes kulturhistorisk aktivitetsteori, også forkortet CHAT (Engeström, 2015). Sentrale finn i studien viser at rektorene har ulike erfaringer med sin deltagelse i mentorprogrammet. Som det positive trekkes det frem at deltagelsen er med på å utvide nettverket til rektorene, rektorene har fått hjelp til å løse utfordringer de står i her og nå og det kan være en trygghet for nye rektorer med lite skoleledererfaring fra før. Andre funn i studien peker på noen utfordringer. Rektorene savner en bedre oppfølging underveis. Det blir litt tilfeldig om mentorparene lykkes eller ikke. Skoleeier peker også på at det kanskje ikke er godt nok avklart hvem som skal følge opp mentorparene. En annen utfordring som kommer frem er at skoleeier ikke fanger opp om rektorene har et utbytte av en slik deltagelse. Det er ingen evaluering eller sjekkpunkter i etterkant. Det siste jeg vil trekke frem er at rektorene er delte i synet på om mentorprogrammet har vært med på å utvikle de som ledere. Studien har flere generelle og praktiske implikasjoner. I denne studien peker jeg på noen funn som kan ha implikasjoner for andre mentorprogram. Studien viser at det blant annet kan være viktig med en god oppfølging for å lykkes i mentorarbeidet. Videre tyder funnene mine på at det er et større rom for lederutvikling gjennom mentorsamtalene. Dette er området det kunne vært interessant å forske videre på. Det finnes mye internasjonal forskning innenfor temaet mentoring og skoleledelse, men ikke så mye nasjonalt. En slik forskning ønskes velkommen og jeg håper denne masteroppgaven kan være et lite bidrag på veien.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMentorordning for nytilsatte rektorernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-04T23:46:09Z
dc.creator.authorSkau, Øystein
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82245
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79136/1/Masteroppgave-v-ren-2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata